Eerder werd het composietmateriaal Ferosafe gebruikt voor kluizen en pinautomaten. Nu is het verwerkt in een fietsslot dat volgens de makers onverwoestbaar is.

Mede door de opkomst van de elektrische fiets zijn er steeds meer dure fietsen op straat – en die moet je ook weleens ergens parkeren.

Een goed fietsslot houdt de gemiddelde gelegenheidsdief wel tegen, maar professionele (motor)fietsdieven hebben scherper geschut: zij werken bij voorkeur met een haakse slijper op accukracht.


Kluizen en pinautomaten

Om daaraan weerstand te bieden, ontwikkelden de Engelse productontwerpers Ben Smith en John Abrahams het bijna onverwoestbare beugelslot D1000.

De D1000 van het bedrijf Hiplok is gemaakt van een zeer sterk materiaal dat nooit eerder voor (motor)fietssloten is toegepast. Het gaat om Ferosafe, een composietmateriaal van grafeen.

Dat is speciaal ontwikkeld om bestand te zijn tegen zagen, boren en slijpen. Het wordt onder meer toegepast voor kluizen en pinautomaten.
 


Dubbel uitgevoerd slot

Ferosafe is wel te lassen en is relatief licht van gewicht: het slot met afmetingen van 22,5 bij 15,5 bij 4 centimeter weegt 1,8 kilogram – minder dan het beste conventionele beugelslot.

De D1000 heeft verder een dubbel uitgevoerd slot en een rubberen coating om krassen op het fietsframe te voorkomen.

Het Engelse tijdschrift Cycling Weekly kreeg de D1000 tijdens een test uiteindelijk wel open, maar had daar wel een bankschroef en een zware slijptol voor nodig die aangesloten was op het stopcontact. En dan nog duurde het twintig minuten en gingen er vijf slijpschijven doorheen.

Het is ondenkbaar dat een dief daar op straat aan kan beginnen en ook nog de luxe heeft van een stopcontact.

Tekst: Paul Schilperoord
Foto: Hiplok