Voor het hijsen van grote installatieonderdelen zijn enorme kranen nodig met een hoogte van honderd ­meter of meer. De vereiste ruimte om zo'n hijskraan te kunnen opbouwen, ontbreekt echter vaak. Een nieuwe megakraan biedt daarvoor een oplossing.

Tot nu toe worden de hoofd- en achtermast van hijskranen ter plekke horizontaal op de grond in elkaar gezet. Daarna worden ze omhoog gehesen. Maar op bijvoorbeeld een raffinaderij is die vereiste opbouwruimte van 150 bij 30 meter bijna nooit direct beschikbaar.

 

Productiestop

Vaak moeten gebouwen die in de weg staan tijdelijk worden afgebroken. Meestal doorkruist de opbouw ook pijpleidingen die uit veiligheidsoverwegingen moeten worden drooggelegd.

Dat betekent een gedeeltelijke productiestop voor het bedrijf. De montage en later ook de demontage van zo’n kraan nemen al snel vier weken in beslag.


Focus30

Mammoets nieuwe type megahijskraan Focus30 omzeilt deze obstakels. Voor de opbouw van de masten is dankzij een nieuwe assemblagetechniek slechts een ruimte van dertig bij veertig meter nodig.

De montage van de nieuwe hijskraan vindt namelijk plaats boven op het draaibare wagendeel, de zogenoemde bovenwagen, met een geautomatiseerd opbouwsysteem.


Zo wordt de hijskraan opgebouwd

De wagen zelf heeft een afmeting van 22 bij 22 meter. De resterende meters rondom zijn nodig voor een veel kleinere hulpkraan en als aanrij-, opslag- en werkruimte.

De opbouw van de kraan gaat als volgt. Eerst zet een hulphijskraan de bovenwagen op het onderstel met vier brede poten, vervolgens wordt het eerste mastdeel op de juiste locatie geplaatst met er bovenop het kopstuk van de hoofdmast en de beweegbare kraanarm, de zogenoemde jib.

Op deze kraanarm zijn alle benodigde ­katrollen, lieren en kleinere steunmasten al aangebracht. Rondom deze kopmodule komt het opbouwsysteem. 


Hoofdmast

Dit systeem hijst de mast zo hoog dat het volgende deel van de hoofdmast eronder past, waarna het nieuwe mastdeel over een rail in het opbouwsysteem schuift. De hoofdmast met jib komt naar beneden en wordt op het nieuwe deel geplaatst.

Daarna pakt het opbouwsysteem het nieuwe mastdeel weer onderop vast om vervolgens de hele hoofdmast een slag omhoog te hijsen. Dit proces herhaalt zich voor elk mastdeel. 


Automatische opbouw

Een supervisor stuurt de werkzaamheden aan, geholpen door de input van camera’s en talrijke sensoren die de krachten meten en locaties aan­geven. Monteurs bevestigen telkens de delen handmatig aan elkaar.

‘Dit hebben we bewust niet geautomatiseerd omdat we zeker willen zijn dat de koppelingen goed aan elkaar vastzitten. Onze mensen duwen uiteindelijk de veiligheidspennen erin. De automatische opbouw neemt hen het zware werk uit handen’, zegt Erik Visser, hoofdingenieur van het ­Focus30-project.

 

 

MEER WETEN?

Het volledige verhaal over de nieuwste megahijskraan van Mammoet vindt u in het meinummer van De Ingenieur. Koop de digitale versie voor € 7,50, of neem - met een flinke korting van 25% - een digitaal jaarabonnement van twaalf nummers voor € 69,-.

 

Tekst: Judith Stalpers
Openingsfoto: Mammoet