Startup Luxene introduceert lichtlijnen in het wegdek die de zichtbaarheid van wegmarkeringen verbeteren bij nacht en regen. De lijnen verbruiken minder energie dan traditionele verlichting en geven nauwelijks lichtvervuiling. 

Verkeersongelukken gebeuren vaak ‘s nachts en bij regen. Wegmarkeringen zijn dan slecht zichtbaar waardoor weggebruikers minder goed zien waar ze rijden. De Nederlandse deeptech-startup Luxene ontwikkelt nu doorlopende lichtlijnen in het wegdek met een reflecterende werking die wel altijd zichtbaar blijft.

Zichtlijnen

De meeste traditionele wegmarkeringen zenden geen licht uit, maar weerkaatsen alleen het licht van koplampen. Bij regen verstrooit nat wegdek het licht waardoor bestuurders hun zicht op de weg kunnen verliezen. De lichtlijnen van Luxene geleiden actief licht, waardoor bestuurders continu zicht houden, ook in zwaar weer.

Elektronica

Om de lichtlijnen te laten werken, is wel elektronica nodig. Luxene plaatst deze actieve componenten buiten het wegdek in een standaard elektriciteitskast. Via een speciale lichtgeleidingstechniek wordt dit licht onder de wegmarkeringen gebracht. Eén elektriciteitskast verlicht volgens Luxene circa vierhonderd meter lichtlijn. Door de elektronica buiten de rijbaan te houden beschadigt deze minder snel door vocht, trillingen of temperatuurschommelingen. Bovendien wordt zo het onderhoud eenvoudiger, veiliger en betrouwbaarder.

Duurzaam

Naast een hogere verkeersveiligheid besparen de lichtlijnen volgens de startup ook energie: tot wel 30 procent ten opzichte van de mastverlichting die wegreflectoren aanstraalt. Bovendien geven de lijnen nauwelijks lichtvervuiling, ondanks dat ze actief licht uitstralen.

Voordat de lichtlijnen de markt op gaan draait Luxene vanaf volgend jaar proefprojecten met Nederlandse gemeenten en wegbeheerders. Daarna wil Luxene hun lichtlijnen verder uitbreiden naar luchthavens en industriële campussen. 

Foto: Luxene