Nabij Geldermalsen is een snellaadplein voor elektrisch aangedreven zwaar bouwmaterieel en vrachtvervoer in gebruik genomen. De initiatiefnemers spreken van het grootste laadplein ter wereld.


Laadplein Watthub, gebouwd met subsidie uit een potje voor schoon en emissieloos bouwmateriaal, telt 42 laadpalen: 36 op gelijkstroom en zes op wisselstroom. De laadpunten krijgen hun stroom van drie windturbines met een gezamenlijk vermogen van tien megawatt. Voor dagen dat het niet waait, is er ook een aansluiting op het net. Daarnaast hopen de initiatiefnemers nog op een verbinding met een aangrenzend zonnepark.

Het laadvermogen, maximaal 350 kilowatt, zou voldoende zijn om binnen een half uur accupakketten van zware bouwmachines en vrachtwagens op te laden.
 

Windturbines van Betuwewind voorzien het snellaadplein Watthub (linksonder) van groene stroom.

 

Dijkversterking

Het laadplein komt voort uit Dijkversterking Tiel-Waardenburg, een project waarbij de Waaldijk over een lengte van negentien kilometer wordt aangepakt om aan de huidige veiligheidsnormen te voldoen. Het voor die grote operatie gesmede consortium Mekante Diek (met bouwbedrijf Dura Vermeer, aanneembedrijf Ploegam en infrabedrijf Van Oord) heeft de ambitie om die dijkversterking emissieloos uit te voeren.

Bij de werkzaamheden worden onder meer twee reusachtige graafmachines ingezet, vier shovels, vijf tractoren, vier walsen en acht vrachtwagens – allemaal elektrisch.

Nog eens twee elektrische vrachtwagens worden ingezet om heen en weer te rijden naar het laadplein: heen met de lege batterijpakketten van de bouwmachines, terug met volle. Alles bij elkaar is er voor de dijkversterking jaarlijks een vermogen van 3500 megawattuuur benodigd. 


Emissieloos bouwmaterieel

Het laadplein is echter ook beschikbaar voor andere partijen. Vervoerders kunnen er op contractbasis hun vrachtwagens opladen. Daarbij wordt gewerkt met reserveringen, zodat er geen wachttijden zijn.

Volgens de initiatiefnemers voorziet het laadplein in een grote vraag. 'Emissieloos materiaal is steeds meer voorhanden', zegt Anne Koudstaal van Watthub. 'De laadinfrastructuur is echter nog niet toereikend en drukte op het elektriciteitsnet maakt opschaling daarvan lastig.'

De eerste emissieloze vrachtwagens kwamen pas in 2019 beschikbaar en sindsdien gaat het snel, zegt ook directeur Gerben van den Berg van Watthub. Inmiddels wordt al 10 procent van alle bouwprojecten geheel of deels emissieloos uitgevoerd, zegt hij,


Drempel voor investeren in elektrisch

De initiatiefnemers denken dat ook elders in het land een dergelijk laadplein uitkomst kan bieden.

'Veel bouwbedrijven willen best elektrisch gaan, maar de netcongestie is een grote drempel. Wie gaat er investeren in elektrische apparatuur, zolang het door de netcongestie onzeker is of er wel een aansluiting op het net komt?', zegt Gerlach Veldhoven, directeur van Betuwewind. 'Met dit laadplein stimuleren we de elektrificering.'


Duurzaam laadplein

Ook het laadplein zelf is vrijwel geheel duurzaam gerealiseerd, zegt Koudstaal. Het asfalt is circulair en bovendien gelegd door een volledig elektrische asfalteermachine. Een gebouwtje waar chauffeurs koffie kunnen drinken terwijl ze wachten, is goeddeels uit hergebruikt hout opgetrokken en ook de trafohuisjes zijn gemaakt van circulair materiaal.

Het laadplein wordt eind september officieel geopend.


Foto's: Watthub