De serie Techbitch maakt jonge kijkers op speelse wijze bewust van de technologische systemen die hun dagelijks leven vormgeven.

Jongeren groeien op met figuren als Elon Musk en Mark Zuckerberg als iconen van technologische vooruitgang. Hun grote techbedrijven bepalen in hoge mate hoe communicatie, informatievoorziening en publieke meningsvorming functioneren. De mechanismen erachter blijven voor kinderen – voor volwassenen trouwens ook – vaak onzichtbaar. Hoe werken de algoritmen die bepalen wat jij op je tijdlijn te zien krijgt? Welke data verzamelen de techbedrijven? Hoe ziet hun verdienmodel er uit?

Om de werking en invloed van de grote digitale platforms aan een jong publiek uit te leggen, komt de VPRO met Techbitch, een zesdelige serie in samenwerking met ProDemos en ondersteund met lesmateriaal voor groep 7/8 van de basisschool en de onderbouw van het voortgezet onderwijs.

Techmacht

De makers hopen een nieuwe generatie gebruikers een technisch én maatschappelijk kader aan te reiken om de digitale wereld beter te begrijpen. ‘We worden steeds afhankelijker van technologie en delen eindeloos veel data met een clubje techbro’s,’ stelt Juliette van Paridon, eindredacteur VPRO Jeugd. ‘Deze ontwikkeling raakt democratische waarden als vrijheid en privacy. Met de serie en het lesmateriaal willen we kinderen op een verhalende manier bewust maken van de macht van techbedrijven.’

Invloed

In de eerste aflevering probeert presentator Stephanie Louwrier zelf techbaas te worden. Haar droom laat zien hoe machtig en rijk sommige techbazen zijn, en welke invloed en risico’s dat met zich meebrengt. De makers leggen dit uit zonder met het vingertje te wijzen, maar door te laten zien hoe hun keuzen invloed hebben op de technologie waar wij allemaal dagelijks van afhankelijk zijn.

Het lesmateriaal sluit aan op de kerndoelen burgerschap en digitale geletterdheid. Leerlingen in groep 7/8 kunnen zich buigen over privacy, vrijheid van meningsuiting, discriminatie en de rol van de Europese Unie bij het reguleren van techbedrijven. Middelbare scholieren gaan aan de slag met de betrouwbaarheid van nieuws, politieke beeldvorming en debatteren over bijvoorbeeld een minimumleeftijd voor sociale media.

Techbitch biedt jongeren zo een toegankelijke introductie in de technische, economische en democratische dimensies van digitale technologie. Voor een generatie die is opgegroeid in een permanent online ecosysteem is dat geen luxe, maar noodzaak.

 

Beeld: VPRO