Een aan kettingen hangende vloer onder een brug, een boorplatform of een atrium vervangt wereldwijd de bouwsteiger, behalve in Europa. Sinds oktober biedt QuikDeck Europe, vanuit het Limburgse Meerssen toch een alternatief voor de bekende steiger aan.

door Patrick Marx

Onder het atrium van het Rijkswaterstaatgebouw in Maastricht hangt een QuikDeck vloer van 650 m2. Directeur Ronny van Baal: “Ons platform neemt niet meer ruimte in dan die 650 m2. Het hangt 10 m boven de vloer met kettingen aan de staalconstructie van het atrium. Alle medewerkers van het gebouw kunnen het atrium blijven gebruiken. Een traditionele steiger zou de volledige 6500 m3 inhoud van het atrium vullen met steigerbuizen.” De bruikbaarheid van de ruimte onder het QuikDeck is ook een voordeel bij de renovatie van bruggen. Het verkeer kan gewoon door gaan.

Twee dagen opbouwen

De opbouw van het QuikDeck in Maastricht duurde twee dagen. Een eerste strook over de breedte van het atrium werd met touwen en katrollen omhoog gehesen en aan de kettingen bevestigd. “Vanaf het eerste platform kunnen we uitbreiden door steeds stukken platform aan het bestaande deel vast te maken”, aldus Van Baal.

Het QuickDeck van bovenaf gezien; hier loopt het personeel rond.

De schilders die op het QuikDeck werken, staan als op vaste ondergrond. Ze gebruiken ladders en kleine rolsteigers om overal bij te komen. Het grote ononderbroken oppervlak biedt meer en veiliger werkruimte dan een steiger en voorkomt dat afval zoals verf in het atrium valt. “QuikDeck is zwaarder belastbaar dan een conventionele steiger. De maximale belasting van een steiger bedraagt 150 kg/m2. Bij straalwerkzaamheden zorgt vallend grit al tijdens de werkzaamheden voor een overschrijding van de maximale belastbaarheid. Stoppen met werken en schoonmaken is dan de enige optie. De belastbaarheid van het QuikDeck bedraagt 360 kg/m2 waardoor het schoonmaken pas na 8 uur spuiten nodig is”, aldus Van Baal.

QuikDeck is een Amerikaans product dat de hele wereld veroverde. Als laatste is Europa aan de beurt. Van Baal mikt in eerste instantie op de Duitse markt: “Daar zijn 11 duizend bruggen aan renovatie toe.” Echter, zodra het schilderwerk in Maastricht klaar is, verhuist het QuikDeck eerst naar een in de Noordzee gestationeerd boorplatform van Shell.

Lead image: een QuickDeck van onder. De ruimte onder de steiger blijft helemaal vrij, zodat de normale bezigheden in de ruimte min of meer onverstoord door kunnen gaan.