Ondanks de technische innovaties zijn de personenauto van nu niet zuiniger dan die van pakweg vijftig jaar geleden: auto’s worden namelijk ook groter. Een Zweeds bedrijf wil dat tij keren met een mini-elektrische auto die als bouwpakket kan worden verscheept.
 

Eureka is de rubriek voor 'productontwerpen voor morgen' uit het maandblad De Ingenieur.


De gemiddelde Europeaan gebruikt zijn auto het meest voor korte ritjes in de stad, waarbij er vaak niet meer dan Ă©Ă©n of twee personen in zitten, volgens HĂ„kan Lutz, ceo van het Zweedse bedrijf Luvly. Daarom ontwierp hij een auto die geschikt is voor precies dat doel: de LUV, een afkorting voor light urban vehicle.



Lichtgewicht

De auto is klein – 2,7 meter lang en 1,53 meter breed – en licht: met een gewicht van vierhonderd kilogram weegt de auto ongeveer een kwart van de gemiddelde elektrische auto.

Wel gaat hij minder ver en hard: op een volle accu heeft de auto een bereik van honderd kilometer en een maximumsnelheid van negentig kilometer per uur. De accu is daarentegen uitneembaar en thuis in het stopcontact binnen een uur opgeladen.

 

Verzonden als bouwpakket

Bijzonder aan deze auto is dat die wereldwijd als een bouwpakket wordt verzonden. Pas dichtbij de eindgebruiker wordt Luvly samengesteld in kleine fabrieken. Dat maakt de auto, inclusief productie, verscheping en distributie tot 80 procent energiezuiniger dan elektrische auto’s. En ook een stuk goedkoper: vanaf tienduizend euro is de auto verkrijgbaar.

Lutz: ‘Gezien de interesse, zijn we ervan overtuigd dat de eerste LUVs in 2024 op de weg rijden.’


Tekst: Sija van den Beukel
Foto: Luvly