Zuid-Korea wil een systeem aanleggen voor de navigatie door schepen. Dit zogenoemde eLoran-systeem functioneert als backup in het geval dat GPS uitvalt. In Zuid-Korea komt dat relatief vaak voor, volgens de regering van het land doordat Noord-Korea moedwillig de frequentiebanden van GPS overvoert, waardoor het systeem onbruikbaar wordt.


Zuid-Korea schrijft een tender uit van 13 miljoen dollar voor het bouwen van een elektronisch navigatiesysteem op basis van eLoran-technologie (Enhanced LOng RAnge Navigation). Het land stoft hiermee een plan uit 2011 af om een extra navigatiesysteem aan te leggen. Ook toen had Zuid-Korea al last van de radio-aanvallen van zijn noorderbuur, maar de aanleg van eLoran kwam destijds niet van de grond.


Aanval

Dat het land behoefte heeft aan een vervanger voor GPS werd een maand geleden weer pijnlijk duidelijk. Een aanval, vermoedelijk afkomstig van Noord-Korea – dat elke betrokkenheid ontkent – duurde ongeveer een week en beïnvloedde zo’n duizend vliegtuigen en zevenhonderd schepen, meldt Reuters (South Korea revives GPS backup project after blaming North for jamming). GPS jamming is het verstoren van GPS-signalen met signalen vanaf land. Die zijn vele malen sterker, waardoor het GPS-signaal niet meer goed te meten valt.


Vissersschepen

Nu is dat voor vliegtuigen niet direct een probleem, want die gebruiken GPS als backup. Maar schepen hebben er direct last van als hun GPS-navigatie wegvalt. Persoonlijke ongelukken bleven tot nog toe uit, maar met name kleinere vissersschepen hebben geen elektronisch reservesysteem aan boord en moeten dus terugvallen op de ouderwetse combinatie van kompas en kaart. Dit zorgt ervoor dat hun werk vertraging oploopt en gevaarlijker wordt. Soms kunnen de vissers zelf hun netten niet meer terugvinden op open zee. Dat levert Zuid-Korea economische schade op.


Tijdsverschillen

eLORAN is gebaseerd op het tijdsverschil van de
aankomst van signalen uit twee verschillende bronnen.
Het tijdsverschil levert hyperbolische positielijnen op;
alle punten op één lijn hebben hetzelfde tijdsverschil.
Tekening: Wikipedia

eLORAN werkt met radiogolven die vanuit verschillende stations op aarde worden verstuurd. Omdat het tijdstempel van elk signaal exact bekend is, komen de golven op verschillend momenten aan bij de zender, die op een schip staat. Uit die tijdsverschillen (en de bekende locaties van de zendstations) is  de locatie van het schip te berekenen tot op 10 à 20 m nauwkeurig.

Het eLORAN-systeem is een moderne variant van het oorspronkelijke LORAN-systeem van MIT, met als extraatje de aanwezigheid  van een datakanaal bovenop op het uitgezonden signaal. Hiermee zijn correcties, waarschuwingen en extra informatie over te brengen aan de ontvanger. De gebruikte radiosignalen hebben parallel aan het aardoppervlak een bereik tot wel 1000 km, en via weerkaatsingen tegen de ionosfeer kan het bereik nog twee of drie keer zo groot gemaakt worden.


Openingsfoto: vissersboot uit het dorpje Yulrim op het eiland Dolsando in het zuiden van Zuid-Korea. Bron Creative Commons.