Op een spoorlijn in het noorden van Duitsland rijden vanaf gisteren alleen nog maar waterstoftreinen. De vijftien dieseltreinen die er tot nu toe reden zijn vervangen door veertien elektrisch aangedreven exemplaren, die hun stroom uit waterstof halen.
Het gaat om treinen van fabrikant Alstom die elk driehonderd passagiers kunnen vervoeren op de lijn tussen Cuxhaven, Bremerhaven, Bremervörde en Buxtehude, een afstand van honderd kilometer in de deelstaat Nedersaksen.
De regionale treinen, van het type Coradia iLint, rijden volledig op waterstof: ze stoten alleen stoom en gecondenseerd water uit. Bijkomend voordeel is dat ze veel minder geluid produceren dan de oude dieseltreinen. Het zijn immers elektrisch aangedreven treinen.
Actieradius van duizend kilometer
De treinen hebben een bereik van rond de duizend kilometer. Dat betekent dat ze ook gekoppeld met meerdere treinstellen aan elkaar een hele dag kunnen rondrijden. Bijtanken kunnen ze bij een waterstoftankstation dat langs de route is neergezet.
De maximumsnelheid ligt rond de 140 kilometer per uur, maar over het algemeen ligt de snelheid tussen de 80 en 120 kilometer per uur. Vanaf 2018 reden er als test al twee waterstoftreinen op het traject.
Kansrijke vervanger
In Duitsland is een flink deel van het spoor niet geëlektrificeerd. Tot nu toe worden daar dieseltreinen ingezet: alleen al in Duitsland rijden er nog vierduizend dieseltreinen rond. Waterstof geldt als een kansrijke vervanger: dan oheft er geen dure bovenleiding worden aangelegd en ze zijn volledig schoon.
'Emissievrije mobiliteit is een van de belangrijkste doelstellingen voor een duurzame toekomst', zegt Alstom-topman Henri Poupart-Lafarge in een persbericht. 'De eerste waterstoftrein ter wereld, de Coradia iLint, is een duidelijk bewijs van ons streven naar groene mobiliteit in combinatie met toptechnologie.'
Het bijtankstation in Bremervörde bestaat uit 64 hogedruktanks met een totale capaciteit van achttienhonderd kilogram, zes waterstofcompressoren en twee brandstofpompen. Volgens Alstom vervangt elke kilo waterstof 4,5 liter diesel.
Foto: Alstom
Meld je aan voor de nieuwsbrief
Vond je dit een interessant artikel, abonneer je dan gratis op onze wekelijkse nieuwsbrief.
We gebruiken cookies om onze bezoekers en het gebruik van onze website beter te kunnen begrijpen, zodat we deze kunnen verbeteren en het surfen aangenamer kunnen maken.
deingenieur.nl gebruikt alleen functionele cookies om je bezoek aan onze website te verbeteren. Deze cookies controleren of je bent ingelogd wanneer je verschillende pagina's op onze website bezoekt, zodat je niet steeds opnieuw hoeft in te loggen.
Ook maken we gebruik van Google Analytics om bezoekersaantallen bij te houden en om informatie te ontvangen over het gebruik van onze website. Om je persoonlijke gegevens te beschermen, hebben we Google Analytics zodanig ingesteld dat je IP-adres niet zichtbaar is voor Google. Deze informatie wordt niet opgeslagen in je cookie.
Het is mogelijk om bestaande cookies uit te schakelen en/of te verwijderen. Hoe je dit moet instellen, hangt echter af van de browser die je gebruikt. Daarom raden we je aan de helpfunctie van je browser te raadplegen om de door jou gewenste cookievoorkeuren in te stellen.
Functionele cookies zijn essentiële cookies die de kernfunctionaliteiten van de website mogelijk maken, zoals gebruikersaanmelding en accountbeheer. Privacy-gerichte analytische cookies geven ons inzicht in je hoe je onze site gebruikt zodat we steeds beter worden.