Het Duitse ministerie van milieu heeft twee locaties aangewezen waarop binnenkort vrachtwagens via een bovenleiding op elektriciteit gaan rijden. De twee trajecten zijn bij logistieke knooppunten.

Deze zogenoemde trolleytruck is nog het beste te vergelijken met de trolleybus die al decennia lang in Arnhem rondrijdt. Hij haalt stroom van een bovenleiding maar is, anders dan een tram of trein, niet gebonden aan rail-infrastructuur. De trolleytruck rijdt gewoon op de weg. Wil die inhalen of een zijweg inslaan dan schakelt het voertuig over op een batterij of een dieselaggregaat.
 

De trolleytruck heeft ook een batterij en dieselgenerator aan boord.


De bovenleiding is een antwoord op de gordiaanse knoop waar elektrificatie van het vrachtvervoer in vast zit. Moet de energie volledig worden geleverd door batterijen, zoals bij de elektrische personenwagens, dan vereist dat een pakket dat zo groot en zwaar is dat het zijn doel voorbij schiet. Bij de trolleytruck komt de stroom via de bovenleiding, en dient de batterij alleen als tijdelijke backup. Remenergie wordt aan de stroomleiding terug geleverd.


Tien doen er mee

Het ene traject dat het Duitse milieuministerie nu heeft aangewezen is op de A1 tussen het logistiekcentrum Reinfeld en de haven Lübeck, een afstand van 6 km. Het tweede is 2 km lang tussen Darmstadt-Nord en de luchthaven Frankfurt. De trolleytrucks rijden op beide trajecten tussen het niet geëlektrificeerde verkeer. Er zijn inmiddels vier transportbedrijven gevonden die met tien elektrische vrachtwagens deelnemen. Het ministerie steunt beide pilots met een bedrag van 40 miljoen euro. Er komt nu een tender naar de systeembouwer die het project kan opzetten.


Diverse proeven

Grote kanshebber is het elektronicaconcern Siemens, dat met zijn eHighway al diverse proeven heeft lopen. Het bedrijf laat sinds midden 2016 in Zweden enkele trolleytrucks op een stuk geëlektrificeerde snelweg rijden, iets ten noorden van Stockholm. Die rijden daar met een maximumsnelheid van 90 km/h. Verder bouwt het Duitse bedrijf momenteel aan een tweede traject in Los Angeles, zo’n 3 km tussen de haven en Long Beach. Daar werken de staat Californië en Volvo mee. In Duitsland is het bedrijf betrokken bij een al langer lopende proef op een oud militair oefenterrein, waar geen normaal verkeer rijdt.


Een miljoen per km

Zoals gebruikelijk vormen de kosten van het systeem het voornaamste breekpunt. Aanleg van de infrastructuur kost een miljoen euro per strekkende kilometer. Ook moet er nog een stroom-afrekeningsmodel worden ontwikkeld.

Transportbedrijven hebben alleen interesse in de aanschaf van een hybride trolley-truck wanneer er voldoende kilometers beschikbaar zijn. Daarnaast moet de elektriciteitsprijs op het huidige niveau blijven. Dan besparen ze aan brandstof op elke afgelegde kilometer een kleine 40 eurocent.(Judith Stalpers)

Openingsfoto: foto Siemens