Thyssenkrupp Elevators demonstreerde afgelopen week zijn Multi-liftsysteem, een kabelloze hogesnelheidslift die zowel in verticale en horizontale richting kan bewegen. In 2020 zal een Nederlandse projectontwikkelaar als eerste het systeem installeren.

In het nieuwe Multisysteem bewegen meerdere cabines achter elkaar in één schacht. Het systeem heeft gelijkenis met een metro, want de cabines bewegen niet via kabels, maar over sporen die de cabines magnetisch aantrekken en tegelijkertijd voortstuwen (lees: Kabelloze lift heeft magneetzweeftechniek').
 

Om van verticaal naar horizontaal te gaan gebruikt de Multilift een soort roterende wissels.


De lineaire aandrijving bestaat uit twee evenwijdige rails met elektromagnetische spoelen die aan de schachtwand zijn bevestigd. Die spoelen zijn dubbel uitgevoerd om de veiligheid te waarborgen. Mocht er één uitvallen, dan pakt de ander de lift alsnog op. De cabine heeft aan zijn achterkant een passend tegenstuk dat in de rails grijpt, de zogenoemde 'loper' met ingebouwde permanente magneten. De kunst is om het magnetisch veld tussen sporen en loper precies te managen om een soepele start, voortbeweging en afremming te krijgen.


Oneindig hoog

Een van de voordelen van het systeem zonder kabels is dat het eindeloos hoog kan gaan. Dit in tegenstelling tot de huidige liften met hun zware stalen kabels. Boven de 600 meter bezwijken die onder hun eigen gewicht. Multi is daarom bij uitstek geschikt voor de extreem hoge gebouwen van de toekomst. Blauwdrukken voor torens van 1000 m hoog liggen al op de tekentafels.
 

De testtoren in Rottweil heeft plek voor drie Multiliften naast elkaar.


Bij de opwaartse beweging trekt het systeem stroom om het magnetisch veld te genereren. Gaat een cabine naar beneden dan genereert hij elektriciteit. Deze stroom wordt direct gebruikt om andere liften omhoog te sturen. Dit maakt het systeem energiezuinig, maar het is ook een veiligheidsmaatregel: mocht er een elektrische storing optreden, dan blijft er elektriciteit in het systeem aanwezig. In ieder geval voldoende om cabines naar de dichtstbijzijnde 'halte' (etage) te voeren.

Thyssenkrupp demonstreerde zijn Multi-liftsysteem in de nieuwe testtoren in de Zuidduitse stad Rottweil (lees: 'Testtoren voor liften bereikt hoogste punt'). Het gebouw is met zijn 246 m een van de hoogste gebouwen in het land. Het systeem moet nu tal van tests ondergaan voordat het zijn veiligheidscertificaat krijgt. Ondertussen is de eerste klant al binnen: de Nederlandse projectontwikkelaar OVG Real Estate installeert een Multi in zijn nieuwe 142 meter hoge toren in Berlijn, oplevering in 2020.(Judith Stalpers)
 

Toekomst van de Multulift in hoogbouw.

 

Vond je dit een interessant artikel, abonneer je dan gratis op onze wekelijkse nieuwsbrief.