Tesla opent batterijfabriek
Het eerste deel van automaker Tesla's nieuwe batterijfabriek begon gisteren te produceren. De eerste batterijcellen rollen nu van de band. Uiteindelijk moet de fabriek de grootste ter wereld worden.
Gisteren maakte Tesla in een persbericht bekend dat de fabriek in december begon met proefdraaien en vanaf gisteren is massaproductie van batterijen officieel begonnen. De fabriek zal voorlopig vooral opslagunits maken voor de Powerwall en het Powerpack. Dat zijn accu's die Tesla aan respectievelijk consumenten en bedrijven levert. Ze zijn onder andere nuttig voor het opslaan van overdag opgewekte zonne-energie, die via de accu 's avonds gebruikt kan worden. Later zullen ook batterijen voor de Model 3 elektrische auto uit de fabriek komen.
Grootste
Tesla werkt samen met Panasonic aan de 'Gigafactory', zoals fabriek is genoemd. Panasonic gaat de productiebanden in de fabriek ook gebruiken. Volgens Tesla en Panasonic is de eerste massaproductie nog maar de start van het reuzenproject. Op dit moment is namelijk maar 30 procent van het gebouw voltooid. De overige hallen worden de komende jaren gebouwd; Tesla mikt op een productiecapaciteit van 35 GWh/jaar aan lithium-ion-batterijen in 2018. Dat is bijna net zoveel als er nu wereldwijd wordt geproduceerd. Dit productievolume vereist veel ruimte, en Tesla schat dat hun fabriek, als hij eenmaal helemaal af is, het grootste gebouw ter wereld zal zijn in termen van oppervlakte.
Veel auto's
Het autobedrijf doet dit niet zonder reden. Vorig jaar kondigden het een betaalbare (35.000 USD) elektrische auto aan, de Tesla Model 3. Tesla heeft karakteristiek hoge verwachtingen voor dit model: er moeten binnen twee jaar een half miljoen Model 3's rondrijden. Dat vereist een hoge productie, en op dit moment kunnen er niet genoeg batterijen worden gemaakt om die beoogde autohoeveelheid bij te benen. Daarom besloot Tesla zelf de productie ter hand te nemen. Het bedrijf wil het zo ook mogelijk maken zijn nieuwe automodel goedkoper aan te bieden.
Beeld: Tesla