Duizenden personenauto’s in Nederland gaan wegbeheerders helpen door continu data door te sturen over de toestand van de weg. In een tweejarige proef gaan Mercedes-Benz en het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat kijken of het gebruik van de data kan helpen het wegonderhoud te verbeteren en het verkeer veiliger te maken.

 

Hoe ligt een weg erbij? Is de belijning weggesleten, of zijn er gaten in het asfalt ontstaan? Om dit soort problemen te kunnen signaleren, moeten wegbeheerders nu nog zelf met een auto ter plaatse een kijkje gaan nemen. Dat is een enorme klus, want er liggen in ons land ruim 140 duizend kilometer aan verharde wegen.

Dat kan slimmer, denkt het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Het start een proef samen met Mercedes-Benz (winnaar van een openbare aanbesteding), zo maakten zij vandaag bekend.

In het Road Monitor-programma (ROMO) gaan duizenden Mercedessen van particulieren de data die sensoren in hun auto’s verzamelen, geanonimiseerd delen met wegbeheerders (Rijkswaterstaat, provincies of gemeenten).
 

Veiligheid vergroten

Het gaat om de sensoren die in modernere auto’s zitten, en die dienen om de veiligheid te vergroten. Bijvoorbeeld sensoren die zorgen dat de auto binnen de belijning op het wegdek blijft of de 360-graden-camera’s die in de nieuwste auto’s zitten.

Het is de bedoeling dat duizenden particuliere Mercedesrijders meedoen aan de proef, die twee jaar gaat lopen. Zij worden persoonlijk benaderd of ze de data uit hun auto geanonimiseerd willen delen met de wegbeheerders van Nederland. 
 

Weggesleten asfalt

Die wegbeheerders krijgen alle verzamelde data binnen op een dashboard en kunnen daar actie op ondernemen. Blijkt bijvoorbeeld dat auto’s op één bepaald punt steeds door een kuil rijden, dan zou dat wel eens een stuk weggesleten asfalt kunnen zijn.

Of als de camera’s van de Mercedessen steeds op hetzelfde punt moeite hebben om de witte lijnen te volgen, dan is de verf misschien weggesleten. Het idee is dat het in een vroeg stadium herkennen van schade aan de weg, de kosten van herstel binnen de perken kan houden.



 


Kans op gladheid

De proef gaat niet alleen over onderhoud van de wegen, maar ook over winterse omstandigheden, vertelt een woordvoerder van het ministerie. ‘Auto’s verzamelen ook data die samenhangen met de weersomstandigheden, zoals ruitenwissers die aan staan. Als het dan rond het vriespunt is, geeft die neerslag kans op gladheid, en dat kan het moment zijn om strooiwagens uit te laten rukken.’

Gladheid kan overigens nog directer worden gemeten door de sensoren van het antiblokkeersysteem (ABS), meldt Mercedes-Benz in een eigen persbericht. Als de ABS-sensoren een lagere wrijving van de band op het wegdek detecteren, wordt de data samen met de locatie naar het dashboard gestuurd.

 

Bijna-botsing

Een derde toepassing van het verzamelen van de data van personenauto’s betreft de verkeersveiligheid. Wagens van Mercedes hebben al verschillende technische systemen aan boord die ongelukken moeten helpen voorkomen; in totaal heeft de autobouwer er zo’n vijfenveertig.

Wanneer deze systemen in actie komen (bijvoorbeeld door de auto te laten te remmen en zo een kopstaartbotsing te voorkomen), legt het systeem ook de locatie van de bijna-botsing vast. Als nu uit de verzamelde data blijkt dat op één bepaalde locatie veel bijna-botsingen voorkomen, dan kan dat voor de wegbeheerder reden zijn om een kijkje te gaan nemen. Misschien moet dan de weg op die plek worden aangepast. Zou het zover komen, dan zou iedere weggebruiker profiteren van de dataverzameling van het ROMO-project.
 

Leertraject

Het project van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en Mercedes-Benz loopt twee jaar. We moeten het zien als een leertraject, zegt de woordvoerder van het ministerie. ‘We gaan kijken of deze aanpak meerwaarde heeft op de drie genoemde gebieden. We zullen niet alleen aan het einde maar ook tussentijds gaan evalueren.’


Openingsfoto In een eerder project onderzocht Mercedes-Benz al hoe dataverzameling door auto's kan helpen bij het ijsvrij houden van wegen. Foto en illustratie Mercedes-Benz.

Vond je dit een interessant artikel, abonneer je dan gratis op onze wekelijkse nieuwsbrief.