Sommige dingen stralen misschien geen hoogwaardig ingenieurswerk uit, maar getuigen wel van denken als een ingenieur. Of juist helemaal niet - zoals de VanMoof-fiets met ringtone, schrijft columnist Rolf Hut. 


OkĂŠ, ik hoor niet hard te lopen op het fietspad. Maar dat betekent toch niet dat je continu hoeft te bellen? Je kunt er toch makkelijk langs?

Zelfs wanneer hij op zijn flitsende VanMooffiets langs me raast, blijft hij irritant bellen. Wanneer ik hem even later bij het stoplicht weer bijhaal, gaat de bel nog steeds af. Zelf heeft hij het niet door, waarschijnlijk staat het volume van zijn airpods veel te hard.

Ik maak oog­contact en wijs naar zijn stuur. Daar bevindt zich weliswaar geen bel, maar toch komt het geluid uit die richting. Hij trekt zijn oordopjes uit, kijkt geschokt naar zijn bellende fiets en dan – ik verzin dit niet – stapt hij af om zijn fiets uit en aan te zetten.


Falende fietsen

Vooral in de grotere steden is het ondertussen een running joke om op falende VanMooffietsen af te geven en daar zijn veel redenen voor. Niets laat mijns inziens zo goed zien wat er mis is bij de oorspronkelijk degelijke fietsen­maker als die bel.

Net als bij een Tesla komt het geluid van de VanMoofbel niet uit een klassieke metalen schijf die trilt vanwege een klepel die er tegenaan slaat, maar uit een speaker, aangestuurd door een computer die ergens midden in de VanMoof zit verstopt en die via Bluetooth communiceert met de VanMoof-app op je telefoon. Zo kun je zelf kiezen welke ringtone je fietsbel laat horen. 

Technisch is een ringtone uit een box laten komen via een bluetoothverbinding natuurlijk een solved problem. Telefoons doen het al jaren.


VanMoof is geen appbouwer

Maar VanMoof is geen appbouwer en ook geen speakerbouwer. VanMoof is zelfs geen elektrische-motormaker. VanMoof is (was?) een fietsenmaker.

Toen VanMoof een motor toevoegde aan z’n hippe, dikbuizige fiets, steeg de verkoop ineens exponentieel en moest de fietsenmaker snel keuzen maken. In plaats van een stevige fiets met een simpele elektromotor steeds beter te maken, koos VanMoof ervoor de fiets met allerlei toeters en elektrische bellen uit te rusten.

Dat het bij de eerste release niet direct helemaal werkt zoals bedoeld, is helemaal volgens het playbook van startups, maar dat is bij een fiets natuurlijk niet de bedoeling.

Helaas denk ik dat bedrijfseconomisch de bel een winstoptimaliserende keuze was. Teslarijders hoor ik vaker trots vertellen over welke grappige geluiden ze uit de toeter kunnen laten komen, dan over de milieuvoordelen van hun elektrische auto.

Bij VanMoof ben ik bang dat bij de aankoop­beslissing iets grappigs als een instelbare ringtonebel de doorslag kan geven. Jammer dat die bel na een week ‘vastloopt’ en je je fiets aan en uit moet zetten. 

Dat maakt VanMoof niet uit: die fiets heb je al gekocht. Maar mijn ingenieurshart bloedt.


Tekst: Rolf Hut, universitair hoofddocent aan de TU Delft, maker, spreker en schrijver
Beeld: Depositphotos

PS: Overigens ben ik van mening dat elektrische fietsen als brommers moeten worden gezien.