De instorting van (een deel van) de gloednieuwe parkeergarage op Eindhoven Airport kwam door een zwak punt in de constructie van de vloer op de vierde verdieping. Dat maakten onafhankelijke onderzoekers zojuist bekend. Over de schuldvraag doet bouwer BAM nog geen uitspraken.

Op zaterdag 27 mei van dit jaar ging een deel van de nagelnieuwe parkeergarage P1 op Eindhoven Airport tegen de vlakte. Ooggetuigen meldden dat de bovenste verdieping bezweek. Door het gewicht daarvan nam deze vervolgens de eronder liggende verdiepingen met zich mee. Door meer geluk dan wijsheid deden zich geen persoonlijke ongelukken voor.

Tijdens een persconferentie vanochtend (journalist Rob Burg van het Eindhovens Dagblad was erbij) schiepen TNO en adviesbureau Hageman helderheid over de oorzaak van de instorting (persbericht BAM). Zij deden onderzoek naar het incident in opdracht van respectievelijk Eindhoven Airport en bouwer BAM.
 

Aansluiting

Kort gezegd was de vloer die de bouwer gebruikte, niet sterk genoeg. Als je inzoomt op de vloer (zie illustratie hieronder) dan zit het probleem bij de aansluiting van de breedplaten op de koppelstaven. Die hebben volgens TNO en Hageman niet voldoende overlap.

De vloer is van het type BubbleDeck, een naam die verwijst naar de holle bollen die erin zitten om het gewicht te reduceren (ook te zien op de openingsfoto). Bij de bouw wordt een geprefabriceerde breedplaatvloer aangebracht, waarna de bouwers er ter plekke beton in storten. Als de vloer klaar is, vindt de overdracht van de trekkrachten (omdat een vloer een beetje doorbuigt) van de ene naar de andere gewapende breedplaat plaats door middel van koppelstaven (zie illustratie).

 

 

Hiervoor is het noodzakelijk dat het aansluitvlak tussen de breedplaat en het ter plaatse gestorte beton sterk genoeg is. Het lijkt erop dat het hier mis ging. In constructeurs-taal: ‘De afschuifsterkte van het aansluitvlak van de breedplaten was onvoldoende om de trekkracht over te dragen. Het aansluitvlak voldeed niet aan de daarvoor geldende norm.

Hierdoor ontstond er een horizontale scheur in het aansluitvlak tussen de prefab breedplaat en het ter plaatse gestorte beton. Deze scheur zette vervolgens een verticale scheur in gang over de gehele vloerdikte, waarna de vloer bezweek.
 

33 graden

Het warme weer heeft het falen van het bouwwerk versneld. Het was op 27 mei zeer zonnig in Eindhoven en er werden temperaturen gemeten van 33 graden. Dat betekent dat het door zoninstraling op de bovenste verdieping van een betonnen gebouw nog veel heter kan worden, misschien wel 60 °C, schatten de experts in. De bovenkant van de vloer werd warmer dan de onderkant, hetgeen leidde tot uitzetten van de bovenkant.

Omdat de onderkant van de vloer vastzit aan de pilaren waarop de vloer rust, treedt ook in de onderkant van de vloer een extra trekkracht op. Die is waarschijnlijk bepalend geweest voor het moment van instorting. Met andere woorden: het warme weer heeft tot bezwijken van de vloer geleid, wat anders op een later moment toch wel was gebeurd.
 

Getuigenverklaringen

TNO deed een deskstudie naar de bouw en de constructie van het gebouw, een analyse van getuigenverklaringen en camerabeelden, en een analyse van de waarnemingen van het ingestorte bouwdeel. Zo heeft TNO kunnen reconstrueren waar de instorting begon. Analyse van dat startpunt heeft geleid tot de beschreven conclusies.

Ook Adviesbureau Hageman deed zo’n theoretisch onderzoek en vulde dat aan met proeven bij de TU Eindhoven. Daar bouwden wetenschappers een deel van de bollenplaatvloer na om hem vervolgens te beproeven. Die experimenten bevestigen de conclusies van TNO. Uit beide onderzoeken komen geen mogelijke andere oorzaken naar voren van de instorting.

Wie er verantwoordelijk gehouden kan worden voor het bezwijken van het gebouw is nog niet bekend. Ook moeten de betrokken partijen nog om tafel om te besluiten wat er met het gebouw gaat gebeuren.

BAM heeft 25 projecten, waarbij dezelfde soort vloeren zijn gebruikt, inmiddels beoordeeld en geconcludeerd dat er daarbij niet een vergelijkbaar risico op bezwijken bestaat, meldt Arno Pronk van BAM. Het ministerie van Binnenlandse Zaken wil dat gemeentes gaan inventariseren of ze gebouwen hebben met dezelfde constructiewijze als de ingestorte parkeergarage, weet De Telegraaf.


Openingsfoto Studio 040