Infotainment in auto’s steeds gevaarlijker
De infotainmentsystemen in de nieuwste automodellen bieden steeds meer opties, maar daarmee leiden ze ook vaker de aandacht van bestuurders af van de weg. Dat blijkt uit nieuw onderzoek. De afleiding vergroot de kans op ongelukken, stelt de AAA, de ‘Amerikaanse ANWB’. De vereniging pleit daarom voor slimmer ontworpen systemen.
In opdracht van de AAA bekeken onderzoekers van de University of Utah dertig modellen auto’s uit 2017 (persbericht). Ze lieten 120 proefpersonen rondrijden met de verschillende auto’s en lieten hen tijdens het rijden bepaalde opdrachten uitvoeren met het infotainmentsysteem aan boord. Dat is het systeem dat veel nieuwere auto’s hebben en dat meestal wordt bediend met een touchscreen in de middenconsole van de auto.
De proefpersonen moesten tijdens het rijden:
- een telefoontje plegen,
- een sms versturen,
- de radio instellen op een bepaalde zender en
- de navigatie instellen.
Daarbij hield een onderzoeker op de passagiersstoel bij hoe lang elke taak duurde. Uit dit experiment bleek dat het instellen van een bestemming in het navigatiesysteem de grootste afleiding gaf. De proefpersonen deden daar gemiddeld 40 seconden over in de twaalf automodellen waarbij dat al rijdend mogelijk was. Sms'en was daarna de taak met de meeste afleiding. Op de gedeelde derde plaats staan de radio instellen en een telefoontje plegen.
Onnodig complex
Ook de verschillende automodellen werden ingedeeld. Van de dertig automodellen vroeg het infotainmentsysteem 'beperkt aandacht' van de bestuurder bij zeven modellen, 'veel aandacht' bij elf modellen en 'zeer veel aandacht' bij twaalf modellen. Onder de laatste groep vallen luxe wagens als de Audi Q7, de Volvo XC60 T5 Inscription en de Tesla Model S. In het algemeen hebben dit soort wagens uitgebreidere systemen aan boord.
De onderzoekers concluderen dat veel van de opties in dergelijke infotainmentsystemen onnodig complex zijn en niet overlopen van de gebruiksvriendelijkheid. ‘Terwijl mensen juist een systeem willen dat veilig is en gemakkelijk om te bedienen’, aldus Marshall Doney, president van de AAA, in een persbericht.
Smartphone achter het stuur
Ook in Nederland speelt de discussie over het gebruik van technologie achter het stuur. Veel mensen zijn gewend geraakt aan de smartphone als communicatiemiddel – en bron van vermaak – dat 24 uur per dag tot onze beschikking staat en gebruiken hem dus ook achter het stuur. Dit terwijl eerder onderzoek heeft uitgewezen dat de kans op een ongeluk al verdubbelt als je 2 seconden bent afgeleid.
3477 doden door afleiding
In de VS hebben experts becijferd dat minstens 10 % van alle auto-ongelukken te wijten is aan afleiding tijdens het rijden (distracted driving), meldt de LA Times. Volgens een rapport uit 2016 van de National Highway Traffic Safety Administration kwamen in dat jaar 3477 bestuurders of passagiers om het leven bij ongelukken veroorzaakt door een afgeleide bestuurder. Bij dergelijke ongelukken raakten 391.000 mensen gewond.
Mensen lijken soms onverbeterlijk in het ontkennen van mogelijke risico’s, maar ook de auto-industrie krijgt van de AAA een veeg uit de pan. ‘De nieuwste infotainmentsystemen in auto’s hebben opties die niets te maken hebben met de kerntaak van een bestuurder, zoals sms'en, toegang tot sociale media of surfen op internet’, aldus Doney.
Minder kans op afleiding
In de praktijk blijkt het erg lastig om de verleiding van zo'n infotainmentsysteem te weerstaan, ziet ook Doney. ‘Daarom zouden fabrikanten van auto’s systemen zo moeten ontwerpen dat ze net zo weinig visuele en mentale aandacht vragen als luisteren naar de radio. Daarmee gaat de kans om te worden afgeleid omlaag.’
Daarnaast is het technisch gezien niet moeilijk om functies als sms'en, sociale media of internetten alleen aan te zetten als de auto stilstaat. Deze aanbeveling werd al in 2012 gedaan door de National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA), maar momenteel is dat nog alleen een richtlijn die niet dwingend wordt opgelegd.
Deze video geeft een goede indruk van de experimenten van de University of Utah.
Openingsbeeld: Een van de proefpersonen rijdt door Salt Lake City. Bron: University of Utah/AAA