De 45 ton zware e-Dumper rijdt elektrisch, vervoert 65 ton vracht de berg af en levert daarbij meer stroom dan hij nodig heeft om - weer leeg - de berg op te gaan. De dumper hoeft nooit te worden opgeladen. Integendeel, hij levert stroom aan het net.

De Komatsu 605-7 e-Dumper is met 45 ton het zwaarste elektrische voertuig ter wereld, zo claimt bouwmachine-ondernemer Kuhn Schweiz AG op zijn website. Samen met ingenieurs van batterijverkoper Lithium Storage, en studenten is sinds 2015 aan de ombouw van een oude dieseldumper gewerkt. Hij is uitgerust met een 600 kWh Li-Ionbatterij met een eigen gewicht van 5 ton. De elektromotor heeft een vermogen van 590 kW (800 pk) met een torsie van maximaal 9500 Nm.


Remenergie

De vrachtwagen van betonproducent Vigier gaat leeg de berg op naar de kalk- en mergelafgravingen. Op zijn terug weg weegt hij vol beladen 110 ton. De weg tussen steengroeve en betonfabriek is vrijwel geheel bergafwaarts. Op deze route vult de zwaar beladen e-Dumper de batterij met zijn remenergie. Het ligt natuurlijk aan deze typische geografische- en gebruiksomstandigheden dat de e-Dumper meer energie genereert dan hij verbruikt. ‘Het laat zien dat het mogelijk is voor een landschap met sterke hellingen een emissievrij energie-plus vaartuig te ontwikkelen,’ zo meldt Kuhn Schweiz.


Besparing op diesel

Volgens de eerste metingen levert de e-Dumper aan het eind van zijn werkdag 200 kWh emissievrije elektriciteit aan een 500-volt netaansluiting. Er blijft 100 kWh in de batterij zodat de e-Dumper de volgende ochtend weer de berg op kan. Vanaf volgend jaar wordt precies bijgehouden hoeveel duurzame energie Vigier aan het net levert. Behalve de opbrengst hiervan bespaart het bedrijf op de dieselrekening. Afhankelijk van zijn inzet verbruikt een conventionele dumper per jaar zo’n 50.000 tot 100.000 liter diesel. Ook is de e-Dumper onderhoudsarm. Vigier wacht de testritten af maar denkt aan de ombouw van nog eens acht oude Komatsu diesel-dumpers voor zijn steengroeve.

Algehele toepassing van het e-Dumperprincipe in de mijnbouw zit er overigens niet in. Want bij veel open mijnen moeten de vrachtwagens leeg een afgraving in en vol weer naar boven.(Judith Stalpers)
 

Vond je dit een interessant artikel, abonneer je dan gratis op onze wekelijkse nieuwsbrief.