Studenten van de Technische Universiteit Eindhoven hebben een auto gebouwd die grotendeels is gemaakt van hergebruikte materialen. De lichte, elektrische auto Luca bestaat uit gerecyclede kunststoffen van verschillende herkomst. Vandaag presenteerden ze hun auto aan voormalig astronaut André Kuipers.

Plaats van handeling was een milieustraat in Katwijk. Een mooie symbolische plek voor een auto die voor het grootste gedeelte uit hergebruikt materiaal bestaat; en vlakbij Kuipers’ werkplek, bij de European Space Agency. ‘Wij bedankten hem voor zijn aanwezigheid’, vertelt pr-man Matthijs van Wijk van team TU/ecomotive aan de telefoon. ‘Maar hij draaide het om: “Nee jongens, ik moet jullie bedanken voor jullie werk.” Hij was heel blij dat de jonge generatie erg bezig is met duurzaamheid, en oplossingen probeert te bedenken voor dingen als het klimaatprobleem en de afvalberg. En hij vondt Luca ook nog een mooi autootje.’
 

Onbekend model

Het ís ook een pittig, hip wagentje dat de studenten van team TU/ecomotive (de opvolgers van het team dat in 2018 een blauwe auto maakte van vlas en bioplastic) hebben gebouwd. Op het eerste gezicht is er niets bijzonders aan te zien, los van het feit het een onbekend model is.

Maar achter die eenvoudige façade zit een krachttoer: het team heeft allerlei dingen gedaan om Luca (‘Gewoon een leuke naam, geen geinige afkorting van iets’) zo duurzaam mogelijk te maken. De kleine auto weegt slechts 360 kilogram en heeft twee elektrische motoren in de achterwielen, Daarmee haalt hij 90 kilometer per uur en kan hij maximaal 220 kilometer ver rijden. De auto heeft voor deze prestaties maar zestig kilogram aan batterijen nodig, vergeleken met honderden kilo’s bij andere elektrische auto’s.
 

Oceaan

Maar het écht bijzondere van de Luca zit hem in de gebruikte materialen. Het team heeft zoveel mogelijk gerecyclede materialen gebruikt bij de bouw ervan. Zo is het chassis van de auto gemaakt van vlas en gerecycled plastic, waarvan een groot deel zelfs uit de oceaan is gevist. En ook de carrosserie, de ruiten en het interieur zijn uit gerecyclede materialen opgebouwd. Bronnen waren onder meer PET-flessen, het harde ‘LEGO-plastic’ ABS en huishoudelijk afval.

 

Daimler

Het team heeft anderhalf jaar gewerkt aan zijn auto en als Covid-19 er niet was geweest, dan waren ze deze zomer met de Luca op bezoek gegaan bij autobouwers in Europa. ‘Dat liep even anders, maar we hebben er vertrouwen in dat we onze ervaringen op een later moment toch kunnen komen vertellen bij de fabrikanten van auto’s. We hebben goed contact met Daimler’, vertelt Van Wijk.


Licht en toch sterk

Wat valt er dan zoal te vertellen? Bijzonder is bijvoorbeeld dat de studenten erin slaagden om een composiet te maken van vlasvezels en gerecycled kunststof dat uit zee is gevist. Vervolgens namen ze twee dunne platen van dit stevige plastic en zetten er een honingraatstructuur van hergebruikt PET tussen, en een licht en toch sterk plaatmateriaal was geboren. Deze sandwichpanelen zijn op meerdere plekken in de auto gebruikt.

Ook enkele ramen van de wagen zijn van gerecycled plastic gemaakt. Dat heeft wel een lichte zwarting tot gevolg (sjiek getint glas!), en daarom zijn de voor- en achterruit gemaakt van maagdelijk nieuw polycarbonaat.
 

Folie

Ook aan het einde van de levensduur van Luca (persbericht TU/e) is gedacht. Zo is de - opvallend gele - carrosserie niet gelakt, maar voorzien van een folie, of een wrap, zoals Van Wijk het noemt. ‘Is de auto dan aan het eind van zijn levensduur dan haal je de wrap eraf en hou je een schoon plastic over om te recyclen.’


Foto’s TU Eindhoven / Bart van Overbeeke

Vond je dit een interessant artikel, abonneer je dan gratis op onze wekelijkse nieuwsbrief.