In Groot-Brittannië gaan bedrijven uit niet-medische sectoren onderdelen maken voor beademingsapparaten, met behulp van hun 3D-printers. In Italië zijn al levens gered doordat met 3D-printers cruciale onderdelen voor beademingsapparatuur zijn gemaakt.

Meer dan zestig bedrijven in Groot-Brittannië reageerden gisteren op een oproep van premier Boris Johnson maandagavond, meldt The Guardian. Die vroeg bedrijven om te helpen bij het produceren van 20.000 beademingsapparaten in twee weken.

Die zijn mogelijk nodig om patiënten te behandelen als het aantal besmettingen met het coronavirus zich zo blijft ontwikkelen als nu het geval is. De Britse NHS (National Health Service) heeft 5.900 beademingsapparaten, maar in het slechtste geval kunnen er over een paar weken meer dan drie keer zoveel nodig zijn.
 

Meer lezen in het Dossier Corona

 

Aan de beademing

Een groot deel van de patiënten is fit genoeg, en hun lichaam kan zelf het virus bestrijden. Maar er is een kwetsbare groep mensen die, als ze ziek worden, aan de beademing moet. Hun lichaam heeft extra zuurstof nodig, zodat het afweersysteem de tijd krijgt om het virus te bestrijden.

Bedrijven als autofabrikant Vauxhall en vliegtuigbouwer Airbus hebben toegezegd extra onderdelen te gaan 3D-printen. Die moeten het mogelijk maken dat de bedrijven die al beademingsapparaten bouwen, hun productie flink opschroeven.

Autobouwer Vauxhall biedt zelfs aan om hele beademingsapparaten in elkaar te zetten. Het bedrijf sluit 27 maart zijn autofabriek in Ellesmere Port vanwege corona en zou dus capaciteit over hebben. ‘We zijn experts op het gebied van assemblage en efficiënte massaproductie’, zegt Helen Foord van Vauxhall in The Guardian. ‘We hebben onze diensten aangeboden als assemblagefabriek en we hebben daarnaast ook mogelijkheden om te 3D-printen in Ellesmere Port.’
 

Bouwtekeningen

De zestig bedrijven hebben al de bouwtekeningen gekregen van een beademingsapparaat. Het gaat om een simpel en betrouwbaar apparaat, dat goedkoop kan worden geproduceerd met bestaande onderdelen, weet The Guardian

Critici denken dat het onmogelijk is dat niet-gespecialiseerde bedrijven dit apparaat op zo’n korte termijn kunnen bouwen. Het volledig omgooien van productielijnen lijkt een lastige opgave; neem bijvoorbeeld de eisen die worden gesteld aan de steriliteit van medische apparaten. Toch kan elke bijdrage van een bedrijf nuttig zijn; het kan helpen met bepaalde onderdelen van een beademingsapparaat, met het inkopen van spullen of met het testen van nieuw opgeleverde apparaten. Misschien nog wel het nuttigst zou het zijn als bedrijven die stilliggen — zoals autobouwers — hun technische medewerkers beschikbaar zouden stellen aan de fabrikanten van medische apparatuur. 

 

Italië

Welke bijzondere rol 3D-printen kan vervullen in deze crisis, bleek afgelopen dagen in Italië. Dat land kampt met de grootste golf ernstig zieke mensen en een ziekenhuis in de noordelijke stad Brescia had dringend behoefte aan nieuwe kleppen voor beademingsmachines. Het bedrijf dat die kleppen (zogeheten Venturi-kleppen, die de verbinding vormen tussen het zuurstofmasker en de beademingsmachine, zie de foto hieronder) maakt door middel van spuitgieten, kon ze echter niet direct leveren.
 


Hierop begon een lokale journalist in Brescia rond te bellen en ze kwam uiteindelijk terecht bij het bedrijf Isinnova in Brescia, een startup met veertien medewerkers. Dat beschikt over een 3D-printer en een directeur, Cristian Fracassi, die wel wilde helpen. Hij tekende het onderdeel na in de computer (schijnbaar wilde de leverancier van het originele onderdeel de bouwtekening niet vrijgeven om redenen van copyright, wat online nog een flinke discussie opleverde) en zette zijn 3D-printer aan het werk.
 

Ge-3D-printe klep

Links de originele klep van een beademingsmachine,
rechts een klep die is gemaakt met 3D-printen.

Afgelopen zaterdag draaide de eerste beademingsmachine met een ge-3D-printe klep aan boord. Die eerste klep (zie foto rechts) is gemaakt op een FDM-machine, die producten opbouwt door dunne draadjes gesmolten plastic neer te leggen. Hoewel dit werkte, is FDM (fused deposition modeling) een relatief langzame methode.

Daarom heeft het bedrijf Lonati de klep later in grote aantallen (zie de foto boven dit artikel) gemaakt met behulp van een andere 3D-printtechniek: selective laser sintering (SLS). Hierbij smelt een laser razendsnel poederdeeltjes van nylon aan elkaar. Met SLS zijn veel sneller plastic onderdelen te maken.

Dit verhaal laat de kracht zien van 3D-printen. Met deze maaktechniek zijn heel snel nieuwe onderdelen te vervaardigen. Die zijn duurder dan met massaproductietechnieken — in dit geval spuitgieten — gemaakte onderdelen. Maar als de conventionele methode niet voorhanden is, kan 3D-printen uitkomst bieden. En dus mensenlevens redden.


Kent u Nederlandse bedrijven die te hulp schieten door onderdelen voor cruciale medische apparatuur te gaan vervaardigen? Kan uw bedrijf op een andere manier helpen? Meld het bij KIVI, dat in de coronacrisis vraag vanuit de medische sector en aanbod uit het bedrijfsleven bij elkaar probeert te brengen.


Meer lezen over technologie in de corona-crisis? Bekijk het nieuwe Dossier Corona.


Openingsbeeld De Venturikleppen voor beademingsmachines die met 3D-printen zijn gemaakt. Foto's Isinnova

Vond je dit een interessant artikel, abonneer je dan gratis op onze wekelijkse nieuwsbrief.