Vrachtwagenfabrikant Volvo is een samenwerking aangegaan met de University of Nottingham om te onderzoeken of bestaande dieselmotoren zijn om te bouwen tot compressoren voor de opslag van energie in de vorm van samengeperste lucht.

Maak van de nood een deugd, zo is de filosofie van de Britse University of Nottingham. Er zijn vele miljoenen dieselmotoren van vrachtwagens, vaak technische hoogstandjes, die op termijn hun functie verliezen vanwege het steeds verder uitbannen van verbrandingsmotoren. De simpelste manier van recycling is ze schoonmaken en vervolgens weer omsmelten tot staal, maar zijn ze niet nuttiger te gebruiken, zo was de vraag op de Faculty of Engineering.


Compressor

Wat de dieselmotoren heel goed kunnen is het samenpersen van lucht. Dat doet ie al met z’n turbo en in de cilinders voor het ontbranden van het brandstof-luchtmengsel. En laat dat samenpersen van lucht nu net een van de manieren zijn om energie op te slaan (lees ook ‘NAM start met Storelectric opslagproject met samengeperste lucht’). Vandaar het volgende idee: drijf de dieselmotor aan met een elektromotor (dat is ook wat de startmotor doet), pers lucht samen, sla die op in een tank, en voer die, als het voertuig elektriciteit nodig heeft, weer door de dieselmotor om een dynamo aan te drijven (dat doet de motor nu ook al). Dat  samenpersen van lucht zou kunnen gebeuren wanneer het voertuig aan het opladen is, of onderweg door bijvoorbeeld daar vrijgekomen remenergie voor te gebruiken.


Ombouwen

Een mooi idee, maar het vereist wel het ombouwen van de dieselmotor, want brandstofinjectie en dergelijke zit dan alleen maar in de weg en de turbi werkt maar één kant op. En een dieselmotor is natuurlijk ook niet primair ontworpen om te dienen als compressor. Het zal dus moeten blijken of het uiteindelijke resultaat en de daarbij noodzakelijke kosten voldoende interessant zijn om vrachtwagens of touringcars te voorzien van een energiebuffer van samengeperste lucht in plaats van een groot accupakket. En of het opweegt tegen het meenemen van een tweede zware motor aan boord, want er is ook een elektrische nodig die zorgt voor de primaire aandrijving van het voertuig.

De Zweedse vrachtwagenfabrikant Volvo vond het idee in ieder geval interessant genoeg om geld te stoppen in het onderzoek van de Britse ingenieurs.

Openingsfoto: De FH16-750-D16 motor. Foto Volvo.