Autofabrikant Volvo wil samenwerken met DHL om pakketjes in de achterbak van mensen te bezorgen. De twee partijen voeren op dit moment gesprekken.


Begin 2014 liet Volvo al weten dat ze interesse hadden in het opzetten van een bezorgsysteem. 'Met de aandacht die we daardoor kregen, konden we in contact komen met bezorgbedrijven die de nodige logistiek hebben', vertelt de woordvoerder van Volvo Nederland. DHL heeft als bezorgservice de mogelijkheid om bijna overal te komen. Volvo heeft sinds een paar jaar techniek aan boord die het mogelijk maakt om de auto op afstand te monitoren en ontgrendelen. Een klant kan de bezorger éénmalige toestemming geven om de kofferbak te openen, de bezorger legt het pakketje in de achterbak en sluit hem vervolgens af.

Dit alles dankzij het on-call systeem dat Volvo sinds 2004 ontwikkelt voor haar auto's. Met een internetverbinding en een app kunnen Volvorijders tegenwoordig hun auto ontgrendelen, de kofferbak op afstand dichtdoen, het alarm aanzetten enzovoort. Bovendien schakelt het on-call systeem nooddiensten in als een bestuurder na een ongeluk dit niet zelf meer kan doen. Met die technologie aan boord ligt het voor de hand dat Volvo het gemak van gebruikers vergroot met een bezorgdienst.

Steeds meer mensen bestellen via het internet, maar bezorging is vaak een probleem; ophalen in een winkel met beperkte openingstijden, of niet thuis zijn als de koerier langskomt. Met een koerier die het pakketje in de achterbak legt verdwijnen deze problemen.

Volvo had begin dit jaar nog grotere plannen. Dezelfde systemen kunnen ook gebruikt worden voor voedselbezorging, zodat je boodschappen of avondeten bijvoorbeeld op je wacht als je de auto naar huis neemt. Het zijn allemaal toepassingen die volgens Volvo vallen onder het 'rijden van de toekomst.'