Ingenieurs zoeken naar alle mogelijke technische oplossingen om sneller en efficiënter vracht te vervoeren. Het Flying Ship benut het aerodynamische grondeffect om laag over het water te zoeven.

De Flying Ship Technology Corporation benut een aerodynamisch principe waarmee sinds de jaren vijftig van de vorige eeuw veel is geëxperimenteerd, maar dat nooit echt commercieel is ingezet. Het grondeffect treedt op wanneer een luchtvaartuig met brede, korte vleugels laag boven de grond of het water vliegt.


Ideale vlieghoogte

De ideale vlieghoogte is minder dan de spanwijdte van het toestel. Door het grondeffect wordt lucht tussen de vleugels en de ondergrond gecomprimeerd, waardoor het toestel over een soort zelfgecreëerd luchtkussen glijdt.

Volgens de Flying Ship Technology Corporation zijn toestellen die gebruikmaken van het grondeffect dertig tot vijftig keer efficiënter dan vliegtuigen van soortgelijke afmetingen en gaan ze tien keer sneller dan schepen. 

De operationele kosten zouden slechts een kwart zijn van die van vlieg­tuigen. Het Amerikaanse bedrijf wil de toestellen inzetten om wereldwijd kustgebieden te bevoorraden.



Flying Ship

Het Flying Ship wordt elektrisch aangedreven en werkt daardoor emissievrij. Omdat het toestel is geoptimaliseerd voor het grondeffect, heeft het twee keer zoveel laadvermogen of anderhalf keer zoveel bereik, vergeleken met drones met vaste vleugels in dezelfde gewichtsklasse. Een werkend schaalmodel van het Flying Ship wordt momenteel getest.

De eerste commercieel verkrijgbare versies krijgen een spanwijdte van drie meter. Deze worden ingezet om kleine pakketten en medicijnen naar afgelegen locaties te vervoeren.


Volledig autonoom

De tweede generatie Flying Ships wordt meer dan negen meter lang, krijgt een bereik van vijfhonderd kilometer en een laadvermogen van twaalf­honderd kilogram. 

De toestellen hebben geen piloot, maar worden op afstand bestuurd. In de toekomst wordt het besturingssysteem volledig autonoom en krijgen de apparaten een verwacht bereik van duizend kilometer en een laadvermogen van 2700 kilogram.


Tekst: Paul Schilperoord
Beeld: Flying Ship Technology Corporation