Lopen en fietsen zijn ideale manieren om je snel over korte afstanden door de stad te verplaatsen. Een nadeel van lopend of fietsend boodschappen doen, zijn de zware boodschappen­tassen die je mee naar huis moet slepen. Daarvoor kun je in de nabije toekomst gebruikmaken van Gita, het handsfree ­zelfrijdende boodschappenkarretje van de 21e eeuw.

Gita, het eerste product van het in Amerika gevestigde bedrijf Piaggio Fast Forward, is een zelfbalancerende tweewielige scooter die mensen over straat volgt en spullen voor ze vervoert. Het karretje heeft een ronde behuizing met aan weers­zijden een elektrisch aangedreven wiel met een fietsband van 26 inch (66 cm). De rijsnelheid varieert van stapvoets tot maximaal 35 km/h, zodat de scooter mensen kan bijhouden die ­lopen, rennen, fietsen of skaten.

De gebruiker moet wel een bijbehorende riem dragen, voorzien van een camera op de gesp. Via de techniek Simultaneous Localization and Mapping (SLAM) bouwt het systeem een 3D-kaart van de omgeving op terwijl de gebruiker en Gita erdoorheen bewegen. Gita kan de positie van zichzelf en van de gebruiker op die kaart bijhouden dankzij een 360-graden-camerasysteem dat de riem volgt.
 

Van de voordeur naar de keuken

De gebruiker kan onderweg routepunten opslaan zodat Gita ook zelfstandig kan bewegen langs een bekende route tussen deze punten in. Dat kunnen desgewenst routepunten in huis zijn, ­zoals de woonkamer of de keuken. Zo is Gita met een druk op het touchscreen bijvoorbeeld van de voordeur direct naar de keuken te sturen. Het camerasysteem kan verder objecten ­detecteren en vermijden die niet op de opgeslagen 3D-kaart voorkomen.

De bagageruimte bovenop de scooter is te openen via een ­vingerafdrukscanner. De inhoud van bijna 33 l is vergelijkbaar met die van een rugzak of twee boodschappentassen. Gita kan in deze bagageruimte maximaal 18 kg aan spullen ­meenemen. Onder de bagageruimte ligt de accu die na drie uur opladen de scooter acht uur op loopsnelheid kan voort­bewegen.

De verwachting is dat de eerste consumentenversie over ongeveer een jaar op de markt komt. Gita heeft overigens ook nog een grote broer, Kilo, die zo’n 113 kg kan vervoeren.


Tekst: ing. Paul Schilperoord