Schminken met lichtstralen
Met behulp van speciale lichtbundels en hogesnelheidscamera's heeft Disney een manier gevonden om schmink op (toneel)acteurs te projecteren. Daardoor hoeven ze niet meer uren bij de grimeur te zitten.
De techniek is een uitkomst voor live-optredens van artiesten die vaak van make-up moeten veranderen. De shows die Disney in haar vele pretparken geeft vragen bijvoorbeeld veel van de schminkafdeling en de huid van de acteurs. Om het voor die laatste groep comfortabeler te maken ging Disney op zoek naar een manier om make-up te projecteren in plaats van op te smeren.
Met speciale lampen straalt een 'hologram' van de schmink op het gezicht van de acteurs. De lamp volgt de spelers en ziet of hij/zij naar voren of opzij kijkt. Daarnaast past de geprojecteerde make-up zich aan aan gezichtsuitdrukkingen. Kijkt een acteur bijvoorbeeld verbaasd, dan zit de make-up op de wenkbrauwen wat hoger.
Het grote probleem van zo'n techniek is de reactietijd. De projectie moet binnen een paar milliseconden worden aangepast aan het gezichtsuitdrukking van de acteur. Dat betekent dat een camera de verandering moet registreren en verwerken, om daarna een opdracht te geven aan het projector.
Hoge snelheid
Dat het Disney nu lukt, is ondermeer te danken aan het gebruik van hogesnelheidscamera's, die veranderingen in het gezicht van de acteur razendsnel detecteren. Daarnaast heeft het systeem een infraroodsensor om de nabijheid van de acteur in te schatten. Ook de algoritmen die de van te voren ingestelde make-up op de speler projecteren zijn door Disney zo gebouwd dat ze weinig rekentijd vereisen. Met een krachtige computer lukte het het Mickey Mouse-bedrijf om de projectieaanpassingen bijna in real-time uit te voeren.
Daarvoor heeft het lerende programma wel eerst wat training nodig. Elk gezicht is immers uniek, dus de camera moet goed doorkrijgen waar de randen van iemands aangezicht liggen. De resultaten in het filmpje zijn echter indrukwekkend: de lichtmake-up volgt ogen en mond overtuigend.
Beeld: Disney