Onderzoeksbootje zeilt autonoom
Schepen met de juiste meetapparatuur voor oceanografisch onderzoek zijn voor veel onderzoekers te kostbaar om veelvuldig te gebruiken. Om kosteneffectief een groot oceaangebied te bestrijken, kan een vloot onbemande zeilbootjes met meetapparatuur uitkomst bieden. De Saildrone, ontwikkeld door het gelijknamige Engelse bedrijf, is zo’n autonoom varend onderzoeksbootje dat op windkracht de hele wereld rond kan gaan.
Het bedrijf Saildrone is opgericht door de Engelse ingenieur Richard Jenkins, wereldrecordhouder qua snelheid voor door windkracht aangedreven voertuigen. In 2009 behaalde hij een snelheid van 202,9 km/h met zijn zelfgebouwde racewagen Greenbird, die was voorzien van een verticale vleugel van met koolstofvezels versterkte kunststof. Een zelfde type verticale vleugelconstructie paste Jenkins toe op het middelste rompdeel van deze trimaran. Daarmee behaalt de Saildrone een snelheid op de wind van drie tot vijf knopen (5,5 tot 9,3 km/h).
Op de verticale vleugel en het middelste rompdeel zijn zonnecellen bevestigd om de meetapparatuur van stroom te voorzien. De romp van de Saildrone is uit te rusten met allerlei soorten sensoren voor onderzoek naar onder meer processen in de oceaan, de invloed van klimaatverandering op de oceanen, weersomstandigheden, visstanden en vervuiling afkomstig uit bijvoorbeeld rivieren of door olielekkages. Onderzoekers kunnen bij Saildrone voorstellen indienen hoe ze het zeilbootje willen inzetten.
Aanpassingen in real time
De verzamelde data wordt per satelliet verzonden en is via de interface van Saildrone toegankelijk op een computer, tablet of smartphone. Als onderzoekers interessante data binnenkrijgen, kunnen zij in real time aanpassingen doen aan de meetapparatuur om in hogere resolutie meer specifieke metingen te verrichten. Het team van Saildrone doet zelf de tewaterlating en loodst de zeildrones door drukke waterwegen, zodat onderzoekers zich enkel hoeven te richten op hun research.