Het Britse bedrijf Charge wil in 2017 elektrisch aangedreven vrachtwagens bouwen die concurrerend zijn in aanschafprijs en met gunstige bedrijfskosten. Met een ­radicaal andere, modulaire productietechniek is het basisontwerp eenvoudig op te schalen in ­gewichtsklasse, van 3,5 tot 26 ton.

Over die radicaal andere productietechniek laat Charge nog niet veel los, anders dan dat het bedrijf veel lichtgewicht composietmaterialen en zelfontwikkelde elektromotoren en elektronica ­gebruikt.

Het modulaire systeem is volgens Charge zo eenvoudig te bouwen en op te schalen dat een persoon in slechts vier uur een vrachtwagen in elkaar kan zetten. Charge zegt dat tien productiemedewerkers in tweeploegendienst zo in het eerste productiejaar tienduizend vrachtwagens kunnen bouwen.

 

Hulpmotor

Volledig elektrisch zijn de vrachtwagens overigens niet: ze zijn uitgerust met een hybride aandrijf­systeem. Het accupakket is toereikend om de eerste 160 km emissievrij te kunnen rijden. Daarna schakelt een hulpmotor in, vermoedelijk aangedreven door benzine of diesel, om elektriciteit op te wekken. Dit vergroot het bereik tot ruim 800 km.

De vrachtwagens zouden al helemaal voorbereid zijn om autonoom te kunnen rijden, zodra dit wettelijk gezien wordt toegestaan.

 

Wedstrijden

Charge deed al de nodige ervaring op als ­officiële partner van de raceklasse Formule E, waarbij een prototype van een elektrisch vrachtwagen werd getest.

Het bedrijf was daarnaast ook deelnmer bij de Roborace voor zelfrijdende elektrische racewagens.