De Braziliaanse startup Mabe Estudio, die plantaardig ‘leer’ produceert, heeft ClimateLaunchpad gewonnen, een competitie voor jonge, duurzame ondernemingen. De finale vond afgelopen donderdag plaats op de TU Delft.

 

Na verschillende voorrondes waren donderdag 3 november nog zestien startups overgebleven. Stuk voor stuk presenteerden zij hun producten aan een deskundige jury, via een videoverbinding. Andere jaren werden de finalisten van ClimateLaunchpad nog ingevlogen, maar dat was niet meer te verdedigen vanuit het perspectief van duurzaamheid.

Mabe Estudio uit Brazilië heeft een plantaardig leer ontwikkeld dat niet van echt te onderscheiden is. Voor de productie zijn geen dieren en chemische producten nodig en het materiaal kan naar verwachting goedkoper worden geproduceerd dan dierlijk leer. De grondstof voor het plantaardige leer zijn peulen van de Angico-boom, een boom die veel voorkomt in Zuid-Amerika.
 

'In shock'

Marina Belintani die het bedrijf oprichtte, was kort na de bekendmaking van de eerste prijs nog ‘in shock. Ik zag dit echt niet aankomen. Er deden zoveel interessante bedrijven mee aan de competitie.’ Ze gaat de gewonnen 10.000 euro gebruiken om Mabe Estudio een goede start te geven. ‘Er zit zoveel potentieel in de Braziliaanse circulaire economie. Ik hoop dat we groot worden en andere startups inspireren hetzelfde te doen met hun innovaties.’

De tweede plaats was voor WAGA uit Tanzania. Dit jonge bedrijf recyclet de accu’s uit laptops om daarmee woningen en bedrijven in afgelegen gebieden een aansluiting op elektriciteit te geven. De jury prees WAGA om verschillende aspecten: ‘Hun oplossing ondersteunt de gemeenschap, het is een techniek waar mensen echt op zitten te wachten en zij kan ook worden gebruikt in het onderwijs.’

2D Membranes uit Zwitserland eindigde als derde met zijn membranen om CO2 uit de lucht te verwijderen.
 

Producten gemaakt van het plantaardige leer van Mabe Estudio. Foto Mabe Estudio

 

Grootste startup-competitie

ClimateLaunchpad is de grootste startup-competitie voor duurzaam ondernemen ter wereld, mede mogelijk gemaakt door Europa's klimaatinnovatie-initiatief, EIT Climate-KIC. De wedstrijd begon in 2014 met bedrijfjes uit elf verschillende landen, maar dit jaar kwamen de bijna tweeduizend deelnemers al uit 59 verschillende landen. Vooral uit Zuid-Amerika en Afrika kwamen startups sterk opzetten. Geen enkele Nederlandse startup haalde dit jaar de finale.
 

Coaching en bootcamps

De winnaars hebben al een lange weg afgelegd. Uit de bijna tweeduizend ‘cleantech’-ideeën werd een selectie gemaakt. De gelukkige startups kregen intensieve coaching en ‘bootcamps’ waarin ze hun ondernemersidee verder aanscherpten.

Na een finale in eigen land stroomden de beste startups door naar één van de vier regionale finales (Europa, Azië, Afrika en Amerika). De beste tachtig teams gingen naar de Global Grand Final, georganiseerd vanuit Nederland. Donderdag 3 november gingen de beste zestien bedrijfjes dáár weer van (virtueel) het podium op om hun idee te pitchen voor een ervaren jury. Deze Grand Final was voor iedereen te volgen via een livestream vanuit een studio op The Green Village van de TU Delft.
 

Skills ontwikkeld en netwerk geboden

Ook de teams die niet in de eindronde kwamen, hebben veel geleerd. ‘Wij vertrouwen erop dat we de teams de afgelopen maanden de nodige skills hebben helpen ontwikkelen en tevens een netwerk hebben geboden om verder te groeien’, zegt Emilie Bronsing, programmaleider van ClimateLaunchpad, in een persbericht.

De livestream van de Grand Final is terug te kijken via de homepage van ClimateLaunchpad.

 

Openingsfoto Op de beeldschermen de drie winnaars van de Grand Final van ClimateLaunchpad 2022, van linksboven met de klok mee Mabe Estudio, WAGA en 2D Membranes. Foto ClimateLaunchpad.