Inzicht in energieverbruik op het spoor
Hoe valt het energieverbruik van elektrische treinen inzichtelijk te maken? Ingenieursbureau Arcadis realiseerde specifiek voor railvervoerders de Digital Twin Energie.
Dit is een van inzendingen voor De Vernufteling 2023, de jaarlijkse prijs die Koninklijke NLingenieurs in samenwerking met De Ingenieur uitreikt aan het advies- of ingenieursbureau met het meest vindingrijke project. Naast een prijs van een vakjury is er ook een publieksprijs. Hiervoor kunt u meestemmen van 13 april tot en met 4 mei 2023. Een overzicht van alle inzendingen vindt u in ons dossier De Vernufteling 2023.
Gedurende een treinrit worden talloze data verzameld, maar hoe krijg je inzicht in de eventuele onderlinge verbanden? Welk effect heeft het sneller optrekken op het energieverbruik?
Wat zijn de invloeden van de weersomstandigheden? Welke manier van remmen is het meest energiezuinig? Wat zijn de energiespecificaties van een baanvak?
Inzicht in energieverbruik
Arcadis ontwikkelde een digital twin speciaal voor treinvervoerders, om zo beter inzicht te krijgen in het energieverbruik. Dat scheelt niet alleen kosten, maar helpt ook om de duurzaamheidsdoelstellingen te behalen en toekomstig energieverbruik te voorspellen.
‘Een jaar of vijf geleden kwamen er meters in elektrische treinen’, legt projectleider Esther Kuiper van Arcadis uit. ‘De vraag was toen: welke data willen we hieruit halen en wat kunnen we ermee?’
Maandelijkse rapportage
Voor Conexxion brengt Arcadis inmiddels al enkele jaren in beeld wat het energieverbruik van de treinen is, in de vorm van een maandelijkse rapportage per trein per traject – waarbij ook externe factoren als de temperatuur worden meegenomen.
Voor de vervoerders Keolis en Vivens ontwikkelden de ingenieurs vervolgens een afrekenmethodiek op basis van de daadwerkelijk verbruikte energie.
Aanpassen rijstijl
Belangrijk is dat, dankzij de digitale datakoppeling, ook de machinist meer inzicht geeft in de manier waarop de specifieke rijstijl het energieverbruik beïnvloedt, zegt Kuiper.
‘Ook een elektrische trein is soms net een auto: als die heel hard optrekt, verbruikt hij meer energie. Maar misschien kun je de dienstregeling ook rijden met een lager energieverbruik.’
Foto: Depositphotos