
Hydro Motion Team TU Delft: studenten verduurzamen maritieme industrie
Afgelopen jaar staken ze met hun waterstofboot het Kanaal over. Voor 2025 mikken de studenten van het TU Delft Hydro Motion Team op winst in de duurzaamheidsregatta van Monaco – ditmaal op vloeibare waterstof.

Teamgeest
Naam TU Delft Hydro Motion Team Doel Monaco SeaLab 2025 winnen
Perspectief ver duurzaming maritieme industrie
Aantal leden 25

‘Je staat naast een kampioen!’ Maaike Hoevenaars wijst op de boot naast haar. ‘In 2023 wonnen we ermee in Monaco’. Afgelopen zomer staken twee teamleden in een volgende versie de Noordzee over, het eerste schip volledig op waterstof. Hoevenaars is lid van TU Delft Hydro Motion, een studententeam dat zich als missie heeft gesteld de scheepvaart te verduurzamen. Op de grote Offshore Energy-beurs, eind november in de Amsterdamse RAI, vertellen haar teamgenoten en zij hun verhaal.
De Kanaalovertocht was de climax van een succesvol jaar. Vanuit Zeeuws-Vlaanderen vertrok het team in een speciaal hiervoor ontworpen boot. Een technische tegenslag kort na vertrek – een koelpomp hield er mee op – dwong het team tot een tussenstop in Zeebrugge. Op de reservepomp konden ze verder, om laat in de avond in de haven van Ramsgate (Kent) te finishen. Het was een overwinning – en het team besloot tegelijkertijd dat het een keerpunt moest zijn.
Hoevenaars behoort tot de lichting die afgelopen september aantrad. ‘Hydro Motion bestaat al sinds 2005’, zegt ze. ‘Eerst maakten we zonneboten. Tot we het idee hadden dat we daarvan de potentie voldoende hadden aangetoond en we meer impact konden hebben door te innoveren met een nieuwe brandstof.’
Kleinere tanks
Sinds 2020 richt het team zich daarom op waterstof. Met de geslaagde Noordzee-challenge achter de rug voelde het echter alsof ze ook de mogelijkheden van waterstof voldoende hadden bewezen. Een logische vervolgstap is vloeibare waterstof. ‘Een duurzame maritieme industrie zal niet draaien op één brandstof. Er zijn verschillende duurzame alternatieven nodig voor fossiele brandstoffen.’
De keuze voor vloeibare waterstof had grote ontwerpgevolgen. Hoewel ze voor de romp van het schip dezelfde mal blijven gebruiken – wel zo handig – wordt de indeling volledig anders, legt Hoevenaars uit. ‘Vloeibaar waterstof bevat dubbel zoveel energie als waterstofgas. De tanks kunnen daardoor zeker de helft kleiner. Dat maakt het ook zo aantrekkelijk voor de maritieme industrie.’
Nadelen zijn er ook. Vloeibare waterstof moet extreem worden gekoeld en hoe de tanks met vloeibaar waterstof zich gedragen op volle zee is nog onderwerp van onderzoek. ‘We moeten bovendien weer naar de brandstofcellen kijken’, zegt Hoevenaars. In die cellen wordt vloeibare waterstof omgezet in energie, maar met extreem koud waterstof kan de elektromotor niet omgaan. ‘Dus er moet aan boord weer enige verwarming plaatsvinden.’

Duurvermogen
Het nieuwe ontwerp is inmiddels nagenoeg klaar; nu volgt de bouwfase. Teamlid Daan Sinaasappel heeft er alle vertrouwen in. ‘Maar er komen ongetwijfeld momenten waarop we ons realiseren dat we bij het ontwerp fouten hebben gemaakt. Hoe we ook ons best doen: we hebben nog nooit een boot gebouwd, laat staan een die het vier uur lang volhoudt in een woelige zee.’
Eerdere leden van Hydro Motion staan klaar om waar nodig te adviseren. ‘Het vorige team heeft soms voor oplossingen gekozen die ik niet helemaal snap. Als ze me dat dan uitleggen, begrijp ik het beter. Maar vervolgens maken wij toch gewoon onze eigen keuze.’
Ook op de tientallen partners en sponsors van wie de logo’s op de boot staan afgebeeld, kunnen de teamleden een beroep doen. Het gaat daarbij vooral om bedrijven en instellingen die al jarenlang in de maritieme sector actief zijn. ‘We doen op de TU Delft wel veel theoretische kennis op, maar bij het ontwerpen van een boot komt meer kijken’, zegt Sinaasappel.

Masterclass
De SeaLab-race geldt als de masterclass van de Monaco Energy Boat Challenge. De Delftse studenten gaan voor de endurance-regatta: welk schip houdt het vol om vier uur lang te varen? ‘De meeste andere teams varen in een boot op batterijen. Dan kan duurvermogen een probleem zijn. Voor een waterstofboot is dat veel minder spannend. De overtocht naar Engeland duurde een stuk langer.’
Dat wil niet zeggen dat er helemaal geen zorgen zijn. Het water voor de kust van Monaco is aanzienlijk warmer dan in de Noordzee. ‘We weten nog niet wat dat voor gevolgen heeft voor het koelen van de waterstoftanks’, zegt Sinaasappel. ‘Moeten we extra koelvermogen installeren?’
Brede expertise
Het hele team gaat mee naar Monaco en dat is niet alleen voor gezelligheid, zegt Hoevenaars. ‘Als zich technische mankementen voordoen, dan moeten we die snel kunnen oplossen. Daarvoor hebben we alle expertise nodig die we hebben.’
Die expertise is uitzonderlijk breed. Hoevenaars zelf studeert industrieel ontwerpen, Sinaasappel werktuigbouwkunde en de overige 23 teamleden vertegenwoordigen ze ongeveer de hele breedte van het Delftse aanbod aan studies – van civiele techniek en elektrotechniek via technische bestuurskunde tot aan lucht- en ruimtevaart – en maritieme techniek natuurlijk.
‘Het is waanzinnig om te zien hoe betrokken alle teamleden zijn’, zegt Hoevenaars. ‘Iedereen wil dit tot een succes maken.’ Sinaasappel weet wel hoe dat komt. ‘Het is ook gewoon heel vet om een boot maken.’ En die boodschap herhalen ze de hele dag, tegen iedereen die het maar wil horen, hier in een volle RAI. •