De actieradius van elektrische auto’s kan omhoog door op een slimme manier het interieur te verwarmen. Dat laten ingenieurs van onder meer Ford zien. In plaats van de airco te laten loeien, stralen panelen warmte op de inzittenden.

 

De traditionele manier om de binnenkant van een auto te verwarmen is door een airco lucht te laten opwarmen en die door roosters de auto in te blazen. Werkt prima, alleen is het niet de meest slimme manier om het de bestuurder en eventuele passagiers comfortabel te maken, zeggen ingenieurs bij Ford.

Doe je namelijk een deur open, dan stroomt een deel van de warmte naar buiten en moet de airco vervolgens grotendeels opnieuw beginnen. Vooral bij bezorgers met bestelbusjes zorgt dit voor energieverspilling, want die moeten soms om de paar minuten hun bus uit om een pakketje te bezorgen. Deur open, deur dicht. Weg warmte.

Hierbij valt nog onderscheid te maken tussen benzine- en dieselauto’s enerzijds en elektrische voertuigen anderzijds. Waar een benzineauto restwarmte van de motor kan inzetten om het interieur te verwarmen, moet de energie daarvoor bij een elektrische auto helemaal van de accu komen.
 

Oppervlakken

Je kan echter ook de binnenkant van een auto verwarmen door oppervlakken warmte te laten uitstralen, net zoals dat in huizen soms wordt gedaan. Dat hebben de ingenieurs van Ford getest in de praktijk. Ze gingen aan de slag met een elektrisch bestelbusje, waarin ze op verschillende plekken in de cabine oppervlakken monteerden die warmte uitstralen (zie de foto’s).
 

 

 

Zo plakten ze elektrisch te verwarmen pads op de armsteunen, op de vloermatten, tegen de portieren en op de zonneklep. Achter het stuur plaatsten ze een verwarmingspaneel. ‘Deze pads bestaan uit een soort dunne folie met een elektrisch circuit erin, te vergelijken met de infraroodpanelen die in huizen wel worden gebruikt’, zegt Bas van den Heuvel, technisch expert bij Ford Research and Advanced Engineering Europe in Aken, Duitsland.

‘Daarbij is er nog een verschil tussen de oppervlakken die je wel en niet aanraakt. De laatstgenoemde mogen een wat hogere verwarmingsintensiteit hebben.’
 

Keulen

Met dit onderzoeksbusje reden de onderzoekers meerdere dagen rond in en om de Duitse stad Keulen. Ze maakten korte stadsritjes, maar ook een lange tocht van 350 kilometer over de snelweg. En niet alleen in de zomer, maar ook in de winter, bij droge en natte wegen, bij zware regen en wind.

 

Actieradius

Niet geheel verrassend bleek de actieradius van het elektrische busje af te hangen van de weersomstandigheden, van het verkeer en van de omstandigheden op de weg. Ook van het rijgedrag van de chauffeur trouwens, iets dat ook al langer bekend is. Rustige chauffeurs doen veel langer met een acculading dan andere die steevast het gaspedaal diep intrappen. Bij buschauffeurs kan dat verschil oplopen tot wel dertig procent, schreven we eerder.

 

Behaaglijk in het busje

Het belangrijkste resultaat van al het testen was een verminderd energieverbruik van 13 procent, meldt Ford, vergeleken met een airco, om het in het busje behaaglijk te maken. Dit leidde uiteindelijk tot een 5 procent grotere actieradius op dezelfde acculading. Zeker de moeite waard, meent Ford, want op jaarbasis heb je het dan over honderden kilometers.

Ook rijdt een voertuig dat ‘panelenverwarming’ heeft dus een stukje duurzamer dan een ander dat met airco wordt verwarmd. En de accu hoeft minder vaak te worden opgeladen, dus het is ook nog goedkoper.
 

 

Auto's zuiniger maken

Het onderzoek maakte deel uit van een Europees project CEVOLVER (Connected Electric Vehicle Optimised for Life, Value, Efficiency and Range), waarin partners uit verschillende Europese landen onderzochten hoe elektrische auto’s, met een betaalbaar batterijpakket aan boord, nog zuiniger kunnen worden gemaakt.

In dat samenwerkingsproject testten de partners ook personenauto’s. ‘Maar juist bij een bestelbusje is de winst van het slimmer verwarmen groot omdat daarbij de hele dag door de deur open- en dichtgaat’, zegt Van den Heuvel. ‘Niet voor niets houden die bezorgers vaak hun jas aan.’
 

Kennis inzetten

Op dit moment zijn er nog geen Ford-auto’s of -busjes te koop die gebruikmaken van verwarming door panelen. Het bedrijf zegt de opgedane kennis te gaan inzetten bij het ontwikkelen van toekomstige elektrische modellen.

Maar wie een elektrische auto heeft met stuur- en stoelverwarming kan nu al zijn actieradius vergroten. ‘Dat adviseren wij onze klanten ook al: zet de stoel- en stuurverwarming aan en de kachel een stukje lager. Dan bespaar je op het verbruik van de accu’, zegt woordvoerder Sebastiaan van de Pol van Ford.
 

Gevoel van comfort

Om het bestuurder en passagiers comfortabel te maken, heeft het bedrijf trouwens nog meer foefjes achter de hand. Zo schijnt de kleur van de binnenverlichting het gevoel van comfort bij de bestuurder te kunnen beïnvloeden. Eerder onderzoek van Ford toont aan dat rode sfeerverlichting de bestuurder een gevoel van warmte geeft. Ook deze inbeelding kan dus helpen om de accu van de elektrische auto een beetje te sparen.
 

Update 7 maart 2023
We hebben expert Bas van den Heuvel van Ford gesproken en op basis van dat gesprek het artikel uitgebreid.

 

Foto’s Ford