Containers gaan als de doos met ­Schrödingers kat de zee op: pas bij ­openen na aankomst valt de conditie van de lading te bepalen. De Unit One biedt daarentegen near-realtime monitoring.

De Unit One is een geavanceerde container die is ontwikkeld door het Zwitserse bedrijf Aeler, een spinoff van de École polytechnique fédérale de Lausanne.

Opvallend zijn de vlakke zijkanten van de Unit One, in tegenstelling tot de gegolfde staalplaat wanden van een standaard­container. De Unit One is volgens Aeler sterker en lichter dankzij de constructie van sandwichpanelen, gemaakt van met glasgevel versterkt composietmateriaal, met daartussenin isolatiemateriaal.
 

Eureka is de rubriek voor 'productontwerpen voor morgen' uit het maandblad De Ingenieur.


Meer vracht

Dankzij het lagere gewicht kan de Unit One volgens Aeler 11 procent meer vracht vervoeren of 17 procent meer vloeistof in een flexitank. Het isolatiemateriaal houdt de lading koeler bij warmte en voorkomt te sterke ­afkoeling ’s nachts, in de winter en op open zee.

Daardoor hoeft de koelings- of verwarmingsinstallatie van de container minder te draaien. Bovendien voorkomt de isolatielaag condensvorming aan de binnenkant, wat de lading kan aantasten.
 



Continu zich op status lading

Gebruikers kunnen de status van hun lading altijd monitoren via een online portal waarvan de meetdata om de vijf tot tien minuten wordt ververst.

De data komt van een aantal sensoren in de container voor onder meer temperatuur, luchtdruk, luchtvochtigheid, lichtintensiteit en aanwezige vluchtige organische stoffen.

Ook worden zaken als impact op de container, het openen van de deur en de gps-coördinaten gedeeld. Een ingebouwd zonnepaneel levert stroom voor de IoT-sensoren.


Container-as-a-service

Aeler biedt al tientallen Unit Ones voor verhuur aan als container-as-a-service.

Volgens het bedrijf kan de Unit One de CO2-uitstoot van containertransport met gemiddeld 20 procent verlagen dankzij het grotere laad­gewicht en de beter gestroomlijnde zijkanten. Dit laatste is vooral interessant bij het laden van containers op vrachtwagens en treinen.


Tekst: Paul Schilperoord
Foto: Aeler