Bij de Johan Cruijff ArenA is een opslagpakket van 2,8 MWh geïnstalleerd dat is samengesteld van batterijen afkomstig uit elektrische Nissans. Voor een deel gaat het om gebruikte batterijen die zo een nuttig tweede leven krijgen.

Read this article in English

Het batterijpakket is bedoeld om de zonnestroom die het dak van de ArenA wordt geproduceerd op te slaan. De 4200 zonnepanelen rond de rand hebben een gezamenlijk piekvermogen van 1,1 MW.
 

Zonnepanelen op het dak van de Johan Cruijff ArenA.


De opslagcapaciteit is voldoende om een uur lang in de maximale stroomvraag van het stadioncomplex te voorzien. Zijn er geen keukenvoorzieningen en dergelijke, dan kan het complex drie uur lang op batterijen draaien. Het stadion beschikt verder over een back-up met dieselgeneratoren. Het batterijpakket heeft een vermogen dat vergelijkbaar is met een windturbine: zo’n 3 MW.
 

De ruimte met batterijracks.


Omdat het stadion lang niet altijd wordt gebruikt, is er ook aan andere stroomafzet gedacht. Op het parkeerterrein van het stadion komen laadpalen, eerst 18, later uit te breiden tot 200, met ook de mogelijkheid om vanuit die auto de ArenA van stroom te voorzien. De bezoeker die met zijn elektrische auto een evenement bezoekt neemt dan zijn eigen stroom mee en levert die voor een vergoeding aan de Johan Cruijff ArenA, en wel zo dat de rit naar huis ook nog mogelijk blijft.

Verder levert de ArenA stroom aan de buren, waaronder de popzalen Ziggo Dome en Afas Live.

Infographic over de stroomvoorziening rond de Johan Cruijff ArenA. Klik hier voor de pdf.


De batterijen worden geleverd door Nissan, dat in zijn elektrische Leaf een batterijpakket heeft en dat omwisselt voor een nieuw wanneer het niet meer voldoende presteert, dat wil zeggen op zo’n 70 % van zijn oorspronkelijke capaciteit. Maar die 70 % is altijd nog ruim voldoende om in te zetten voor stationaire opslag, zoals nu bij de Johan Cruijff Arena. Bovendien zijn ze zo’n 40 % goedkoper dan nieuwe batterijen met een gelijke capaciteit.

De batterijen worden gedemonteerd en voorzien van nieuwe stroomregeling in racks geplaatst. Uiuteindelijk is iets minder dan de helft van de batterijen tweede leven, het merendeel is nieuw. 'Een kwestie van beschikbare ruimte', aldus een woordvoerder van Eaton, het bedrijf dat de elektronica leverde. 'Omdat de nieuwe batterijen volledige capaciteit hebben, nemen ze bij een bepaald opslagvolume minder ruimte in.'

Het idee van een tweede leven voor batterijen is niet nieuw. Indertijd is er al me geëxperimenteerd op Pampus (lees 'Hergebruik autobatterij op Pampus'). En bij het Prinses Alexia Windpark bij Zeewolde levert BMW autobatterijen (lees 'Superbatterij bij windpark').

 

 

Vond je dit een interessant artikel, abonneer je dan gratis op onze wekelijkse nieuwsbrief.