Utrecht gaat het project Smart Solar Charging uitbreiden met vier extra proeftuinen. In die tuinen laden elektrische auto’s op met zonne-energie, en de auto geeft het teveel aan energie geeft  als het donker is deels terug aan het net.

De Utrechtse wijk Lombok past al bijna twee jaar met succes het principe van Smart Solar Charging toe. Elektrische auto’s worden bij voorkeur opgeladen met stroom die de zonnepanelen in de wijk leveren. Schijnt de zon niet, en hebben de auto’s voldoende stroom, dan worden de accu’s gebruikt om het net te voeden (‘Elektrische auto slaat zonnestroom op’). De auto-batterij, die bij de nieuwe modellen vaak een veel grotere capaciteit heeft dan nodig is voor de dagelijkse ritjes, wordt zo gebruikt als rijdend opslagsysteem voor zonnestroom.


Variëteit

Het Solar Smart Charging-project vond plaats in de wijk Lombok. Nu wordt het uitgebreid met vier nieuwe proeftuinen: in Houten, Utrecht Science Park, Stationsgebied en Driebergen. ‘We hebben gezocht naar locaties waar men zelf ook al bezig is met zonnestroom en autoladen, zodat het draagvlak al bestaat’, vertelt projectmanager Martine van der Woude van het Utrecht Sustainability Institute. Bij de selectie is ook gekeken naar de variëteit van de nieuwe proeftuinen. ‘Lombok is vooral een woonwijk, dus het autogebruik en de energievraag is daar heel anders dan bijvoorbeeld bij de Park & Ride in Houten. Met vijf proeftuinen hebben wel zo’n beetje alle mogelijke variaties die je in stedelijk gebied kunt verwachten, maar dan wel zonder zware industrie.’

In Houten gaat het om de combinatie van een scholencomplex en een Park & Ride. In het Utrechts Science Park met opleidingsinstituten en het Academische Ziekenhuis zijn de afgelopen tijd enige duizenden zonnepanelen geplaatst. In het stationsgebied gaat het vooral om de Jaarbeurs. Die wordt grondig onder handen genomen en ook daar komen grote hoeveelheden zonnepanelen op de daken van de hallen. In Driebergen-Zeist gaat het om de combinatie van de ontwikkeling van een duurzame woonwijk en een nabijgelegen bedrijventerrein.


Afrekenmodellen

Ook het aantal elektrische auto’s dat aan de proef meedoet zal fors gaan groeien, nu Wedrivesolar zich bij het initiatief heeft aangesloten. Dit pas opgerichte platform stelt de nieuwe elektrische Renault Zoe met een bereik van 300 km beschikbaar als deelauto, waarop gebruikers kunnen intekenen.

Volgens Robin Berg, de technisch manager van het nieuwe programma, zullen er gaandeweg zo'n 18.000 zonnepanelen bij de proef betrokken zijn en 70 elektrische auto's.

In eerste instantie is de proef bedoeld om meer inzicht te krijgen in het praktische gebruik van het slim zonneladen. Van der Woude: ‘In welke mate wordt de auto een rijdend opslagsysteem voor zonne-energie, hoe gaat dat helpen om pieken bij zowel de opwekking van zonnestroom als in het gebruik op te vangen, zodat de netbeheerder kan afzien van dure extra investeringen in het elektriciteitsnet?’ Die informatie is ook belangrijk om na te denken over nieuwe afrekenmodellen. ‘Op kantoor opladen en thuis de stroom gebruiken is mooi voor de betrokkene, maar het kantoor zal er ook een vergoeding voor willen hebben. En als de netbeheerder kostbare investeringen uitspaart, hoe profiteert de eigenaar dan van de rijdende opslagaccu? Ook met dat soort vragen gaan we ons bezighouden.’ De proef heeft daarom ook een experiment ingebouwd waarbij de verschillende deelnemende partijen onderling gaan afrekenen voor geleverde stroom en besparingen op het net.

De proef en het daaraan gekoppelde onderzoeksprogramma duurt vier jaar.

Op de video hieronder legt Robin Berg de werking van Smart Solar Charging uit.

 

 

 

Vond je dit een interessant artikel, abonneer je dan gratis op onze wekelijkse nieuwsbrief.