Speuren naar gaten en scheuren
Traditionele weginspectie is een omslachtig en grotendeels handmatig proces. Dat behoort nu tot het verleden met de software van het Nederlandse bedrijf BrainCreators dat gebruikmaakt van automatische beeldherkenning met AI.
Wie over de snelweg vanuit België ons land binnenrijdt, merkt het verschil. Het karakteristieke kadoenk-kadoenk-kadoenk gaat over in een gelijkmatig geruis. De wegen in Nederland zijn goed, misschien wel beter dan waar ook ter wereld. Om dat zo te houden is regel matig onderhoud nodig en met 140 duizend kilometer aan wegdek is dat een enorme klus.
Om de staat van het wegdek te bepalen, trekken inspecteurs erop uit. Al lopend langs de weg zoeken ze naar oneffenheden en scheuren, om daar een notitie van te maken. Later kan een onderhoudsploeg dan op pad om het wegdek te herstellen.
Weginspectie is gevaarlijk werk en veel van de huidige weginspecteurs lopen tegen hun pensioen aan. Nieuwe mensen die dit werk willen doen, zijn lastig te vinden. Hier kan kunstmatige intelligentie (AI, artificial intelligence) de helpende hand bieden. Op basis van AI heeft het Nederlandse bedrijf BrainCreators een compleet meetsysteem gebouwd om de staat van wegen te controleren: INSPECH.
Het idee is dat voertuigen met een stellage achterop gaan rondrijden. Op die stellage zit een camera die loodrecht omlaag kijkt. Zo worden haarscherpe kleurenbeelden van het wegdek gemaakt met daaraan gekoppeld de locatie waar de foto’s zijn genomen. De krachtige beeldherkenningssoftware van BrainCreators herkent op de beelden verschillende typen slijtage of beschadiging van het wegdek en zet er een kader omheen.
Dit is niet het volledige artikel. Het hele verhaal staat in De Ingenieur van september 2023. Interessant? Neem eens een proefabonnement van drie nummers voor 25 euro.
Video’s kijken
In Nederland lopen al langer initiatieven om digitale opnamen te maken van een wegdek, vertelt Glenn Brouwer van BrainCreators. ‘Het gaat dan om video’s die mensen op kantoor achter een beeldscherm moeten gaan bekijken. Om de vijf meter moeten ze de video stopzetten en speuren of er schade te zien is. Over honderd kilometer doet iemand zo zes weken. En het is doodsaai werk. Om die inspectie vervolgens te verwerken tot een rapport duurt ook weer een paar maanden.’
Met INSPECH is dat turen op een computerscherm niet meer nodig. Brouwer: ‘Want waarvoor is kunstmatige intelligentie en onze software goed in te zetten? In het herkennen van patronen. De inspecteurs kunnen nog steeds naar buiten, maar mogen zich nu gaan bezighouden met het repareren. We vervangen de inspecteurs niet, maar we verrijken ze.’
GoPro-camera
De weginspectie doet INSPECH tegen een veel lagere prijs dan bestaande automatische systemen. Er zijn bijvoorbeeld systemen op de markt die met een laser op een speciale auto het wegdek scannen, maar die kosten al snel een miljoen euro, zegt Brouwer. ‘Per kilometer rijstrook is dat 250 euro. Anderen hebben de laser vervangen door een hogeresolutiecamera, maar daarmee kost het nog steeds zo’n vijftig à tachtig euro per rijstrook.’
In andere landen voegt BrainCreators nog een handigheid eraan toe omdat de beelden ook te maken zijn met een GoPro-camera die elke particulier in de winkel kan halen. ‘De kwaliteit van de beelden is tegenwoordig zo goed. Met zeshonderd euro ben je klaar voor installatie.’
Stellage
De GoPro wordt met een eenvoudige stellage op een voertuig naar keuze gemonteerd (zie de foto boven dit artikel). Dat kan een personenauto zijn of een voertuig dat toch al kriskras door het land of de stad rijdt, zoals een koeriers- of vuilniswagen. Zonder extra voertuigen in te zetten worden op die manier haarscherpe beelden van het wegdek verzameld.
MEER LEZEN OVER DIGITALE WEGINSPECTIE?
Lees het volledige artikel in het septembernummer van De Ingenieur. Koop hier de digitale versie voor € 9,50 of neem een abonnement!
Foto's en illustratie: BrainCreators