Begin april legden vier robotarmen de laatste hand aan de geprinte metalen brug van softwarebedrijf MX3D, die in de toekomst een Amsterdamse gracht moet overspannen. Wanneer dat gaat gebeuren, is nog niet duidelijk.

Het gaat om de overspanning van de brug; de railing wordt de komende maanden nog geprint, terwijl het stalen wegdek elders zonder printer wordt geproduceerd. Komende zomer zal MX3D belastingtests uitvoeren. ‘Daarbij zetten we een gewicht op de overspanning. Ook doen we triltests om zeker te weten dat de brug bestand is tegen een heleboel lopende mensen tegelijk’, vertelt Oleg Vishniakou van MX3D. Met de gegevens die dat oplevert, maakt het bedrijf een ‘digitale tweelingbroer’ van de brug. Die gebruiken ze vervolgens om straks, als de brug eenmaal is geïnstalleerd, te voorspellen wanneer hij onderhoud nodig heeft. ‘Met de tests weten we wat de brug vanaf het begin aankan. Met sensoren houden we bij hoeveel mensen er over de brug lopen en of er bijvoorbeeld te veel kracht op een bepaald deel van de brug staat.’


Staaldraden lassen

De hele brug moet in oktober klaar zijn. Wanneer hij vervolgens echt in Amsterdam komt te liggen, daar heeft MX3D niets over te zeggen. ‘Dat is aan de gemeente: die zal eerst de kade moeten versterken voordat de brug kan worden neergelegd. Wanneer dat gaat gebeuren, weten we niet.’
 


De bouw van de brug heeft zo’n zes maanden in beslag genomen. Vier robots lasten continu staaldraden aan elkaar om zo een massief oppervlak te maken. De losse brugonderdelen die zo ontstonden, werden vervolgens extern met de hand aan elkaar gelast. Dat was volgens MX3D handiger voor de goedkeuring van de brug in de toekomst.


 

Vond je dit een interessant artikel, abonneer je dan gratis op onze wekelijkse nieuwsbrief.