Bij het kitesurfen tilt een hydrofoil de surfplank op uit het water, waardoor de snelheid kan oplopen tot 70 kilometer per uur. Een aerodynamisch pak doet daar nog een schepje bovenop.

 

Kitesurfen staat dit jaar voor het eerst op het programma van de Olympische Spelen. Bij deze sport laat de surfer zich voorttrekken door een vlieger. Een nieuwe ontwikkeling, bij zowel het kite- als het windsurfen, is het gebruik van de hydrofoil. Dat is een soort draagvleugel die zich onderaan de plank in het water bevindt, en eruitziet als een kiel met een speelgoedvliegtuig eraan vast.

De foil werkt dan ook hetzelfde als een vliegtuig: door verschillen in stroomsnelheid boven en onder de draagvleugel wordt een liftkracht gecreëerd, waarmee de plank zichzelf boven het water uit tilt. Hierdoor gaat de snelheid fors omhoog.

 

BRONS!

Dit verhaal is onderdeel van een langer stuk over innovaties in de sport, uit De Ingenieur van juli 2024. Afgelopen donderdag won Annelous Lammerts in het hier beschreven pak een bronzen plak bij het kitefoilen op de Olympische Spelen. Ze werd daarmee de eerste Nederlandse medaillewinnares ooit bij deze zeildiscipline.

Interessant? Neem eens een proefabonnement van drie nummers voor 25 euro

 

Formula Kite

Een van de kansrijke deelnemers bij het kitesurfen is de Nederlandse Annelous Lammerts. Zij kan met haar hydrofoilplank ‘Formula Kite’ snelheden bereiken van meer dan 70 kilometer per uur. Dat brengt wel verhoogde risico’s en aerodynamische uitdagingen met zich mee. TU Delft ontwikkelde daarom, samen met textielinnovatie startup WEEV Textiles, een snijbestendig en aerodynamisch pak.

 

Ribbelstof

‘Om de luchtweerstand zo laag mogelijk te maken, sluit het pak nauw om het lichaam en is het op sommige plekken glad en op andere juist niet’, zegt Wouter Terra, expert aerodynamica bij de TU Delft en embedded scientist bij NOC-NSF. Hierdoor wordt de lucht zo langs het lichaam gestuurd dat de stroomlijn optimaal is.

Terra: ‘In de armen van het pak zit een ribbelstof verwerkt, waardoor het pak daar wat ruwer is. De benen zijn juist van een gladde stof, om te voorkomen dat de lucht langs de achterkant van het been gaat stromen.’ De verbeterde aerodynamica levert een gemiddelde tijdwinst op van vier seconden.

 

Openingsbeeld: Annelous Lammerts op haar Formula Kite 

Foto: Sander van der Borch / Watersportverbond