Enschede gaat de komende weken in kaart brengen hoeveel drones er in de regio vliegen. Een radar, met een bereik van 20 kilometer, moet laten zien hoe hoog de drones vliegen en of er hotspots zijn.

Eind juni vloog er een drone te dicht bij het lokale ziekenhuis Medisch Spectrum Twente, dat midden in het centrum van de stad ligt. Hij kwam bijna in botsing met een traumahelikopter die wilde landen op het ziekenhuis.'Er is een no-fly-zone in een straal van zo'n 3 kilometer rond het ziekenhuis, maar de dronepiloot hield zich daar niet aan', vertelt Wouter Asveld van de Gemeente Enschede.

Het blijkt lastig om ongewenste drones uit het luchtruim te weren. De politie heeft niet de middelen om massaal op zoek te gaan naar drones in verboden vlieggebied en geen technologie om de drones snel weg te halen (hoewel er experimenten plaatsvinden). 'Deze radar is een eerste stap: we brengen in kaart waar de drones vliegen en hoe hoog.' Voorlopig is het systeem niet bedoeld voor handhaving. 'Om daadwerkelijk te kunnen handhaven zal er nog meer moeten worden geregeld en ontwikkeld, dit is nu nog niet aan de orde,’ aldus Asveld

De luchtradar (links) staat op het hoogste gebouw van Enschede, de Alphatoren. Hij heeft een bereik van 20 km.

De radar vangt de radiosignalen op tussen de drone en de bestuurder. Het kijkt dus niet naar andere luchtgebruikers, zoals traumahelikopters of vogels. Mede daarom is dit puur een onderzoeksproject. Het wordt georganiseerd door Space53, een dronetestcentrum op Technology Base Twente, de voormalige vliegbasis Twente. Space53 onderzoekt onder andere hoe drones veilig in het luchtruim passen, als onderdeel van het EU-project VUTURA.

 

Aanmelden van drones

Er bestaan al een paar technieken om dronevliegen overzichtelijker te maken, maar die zijn doorgaans niet verplicht. Zo bestaan er apps waarmee je je drone kunt aanmelden in het luchtruim. Dit heet unmanned traffic management, ofwel UTM.

'Uiteindelijk heb je met UTM systemen een soort luchtverkeersleiding voor drones én bemande luchtvaart’, aldus Asveld. 'Dat kan tegenwoordig voor het grootste deel geautomatiseerd.' Ook werken partijen als AirMap en Unifly aan verkeersregelsystemen voor drones.

Het aantal drones zal vermoedelijk snel stijgen in de komende jaren. Maar ook nu zijn er al duizenden in Nederland, en vinden er al incidenten plaats. Denk, naast het ziekenhuis in Enschede, aan de dronepaniek bij het Britse Gatwick Airport. Als er straks tientallen drones rondvliegen in de stad, bijvoorbeeld om pakketjes te bezorgen, moet er een goed systeem zijn om botsingen te voorkomen.

Vond je dit een interessant artikel, abonneer je dan gratis op onze wekelijkse nieuwsbrief.