Gisteravond heeft verf- en coatingfabrikant AkzoNobel in Amsterdam aan vijf startups de Paint the Future-award uitgereikt. Samen gaan zij verschillende innovatieve technieken uitwerken. De winnaars werken aan oplossingen voor onder meer het beter aanbrengen van coatings en het duurzamer gebruik van materialen.

De verfproducent heeft ook een eigen incubator, om bedrijvigheid te ontwikkelen op basis van de ideeën van medewerkers. ‘Maar echte disruptie komt waarschijnlijk van buiten’, zei Chief Technology Officer Klaas Kruithof van AkzoNobel op een bijeenkomst voor de pers. Samenwerken met innovatieve startups is een mogelijke manier om externe kennis binnen te halen en nieuwe business te genereren.

Daarom organiseerde AkzoNobel, voor het eerst, de Paint the Future-competitie. Later wordt besloten of dit een terugkerend evenement wordt.
 

Brainstormen

Het bedrijf nodigde begin dit jaar startups uit om met goede ideeën te komen waar AkzoNobel wat aan zou kunnen hebben. 160 jonge bedrijfjes van over de hele wereld reageerden op de oproep, en daarvan selecteerde AkzoNobel er 21. Die waren afgelopen dagen in Nederland om met medewerkers van AkzoNobel te brainstormen en het bedrijf beter te leren kennen. Gisteravond presenteerden de finalisten hun ideeën, waarna de jury tot zijn selectie kwam.

Er waren uiteindelijk vijf winnaars. De juryleden waren onder de indruk van de slimme coatings van SAS Nanotechnologies (VS); een geautomatiseerde printkop voor het coaten van grote oppervlakken van QLayers (Nederland); di-blok polymeren die de oppervlaktes nieuwe functionaliteit geven van Interface Polymers (Groot-Brittannië); een autonome drone die verf aanbrengt van Apellix (VS) en de oplossing van Alucha Recycling Technologies (Nederland) voor het omzetten van afval in bio-oliën en mineralen.
 

Samenwerking

De bedrijven krijgen als prijs een samenwerking met AkzoNobel. Die kan variëren van het afnemen van een toekomstig product tot het samen optrekken bij de ontwikkeling van een innovatie. Het eveneens Nederlandse Octo kreeg de KPMG Scale-up Award om met de hulp van AkzoNobel en KPMG – partner in Paint the Future – verder te groeien.

 

Mensen van de vijf winnende bedrijven bij elkaar. Foto AkzoNobel.


Windturbines

De geselecteerde bedrijven reageren enthousiast, zoals bijvoorbeeld CEO Josefien Groot van QLayers: ‘Hoewel we geen achtergrond hebben in de chemie – onze kennis ligt in de mechanica – denken we over een jaar klaar te zijn voor onze volgende stap. We richten ons daarbij op windturbines, want dat is onze groeimarkt.’


Openingsfoto: het verven van een vliegtuig met een verf van AkzoNobel. Het bedrijf is groot in vliegtuigverven en autolakken. Foto AkzoNobel.

Vond je dit een interessant artikel, abonneer je dan gratis op onze wekelijkse nieuwsbrief.