VR-bril stimuleert de mond
Een nieuw prototype VR-bril neemt ook je mond mee naar een virtuele (game) wereld. Is de virtuele kus nabij?
Onderzoekers aan de Amerikaanse Carnegie Mellon University hebben een nieuwe stap gezet op het gebied van Virtual Reality (VR). Het bijzondere aan hun nieuwe VR-bril is dat deze de gebruiker niet alleen het beeld toont van de virtuele wereld waarin die zich bevindt. Het apparaat laat de gebruiker zich letterlijk in deze wereld thuis voelen, door aanrakingen op de lippen en in de mond te simuleren.
Ultrasoon geluid
Onder de bril hangt een plaat met daarop 64 knopjes die iets van kleine luidsprekers hebben. In plaats van hoorbaar geluid, produceren deze luidsprekertjes echter ultrasone geluidsgolven. De trilling van één zo’n geluidsgolf kun je niet voelen, maar als de luidsprekertjes zo worden gericht dat hun golven elkaar versterken bij je tanden, lip of tong, levert dat een waarneembare aanraaksensatie op.
Virtuele kus
Hiermee kunnen de onderzoekers in een gesimuleerde omgeving het gevoel van tandenpoetsen, water drinken of een sigaret tussen de lippen steken simuleren. Hoewel je voor die ervaringen geen VR-set nodig hebt, kan de technologie helpen om gamers een completere spelervaring te bieden.
Zo hebben de onderzoekers hun technologie getest in een game waarin spelers door een spookachtig bos liepen. Ondertussen voelden ze spinnen over hun lippen kruipen of gif er langs druipen. Wie weet kan de technologie in de toekomst ook worden gebruikt om sociaal contact in de opkomende metaverses wat levendiger te maken en wordt zelfs virtueel zoenen mogelijk.
Veren en waterspuiten
De keuze om juist de mond van gesimuleerde aanraking te voorzien, maakten de onderzoekers omdat de mond op de vingertoppen na, het gevoeligste deel van het menselijk lichaam is. Eerdere pogingen om de mond te simuleren drukten direct op de huid of maakten gebruik van ventilatoren, waterspuiten of zelfs veren.
Natuurgetrouw
Deze nieuwe methode heeft als voordeel dat direct contact met de mond wordt vermeden. Dat verhelpt ongemak en onpraktisch gebruik. Wel geven de onderzoekers toe dat de technologie nog gebreken kent. Zo vereisen veel sensaties (zoals het lopen door spinnenwebben in een spookachtig bos) aanraking over het hele lichaam om natuurgetrouw te zijn.
Ook kan de simulatie van aanrakingen die wel tot de mond beperkt blijven verwarrend werken. ‘Het is vreemd, omdat je wel het water voelt, maar het niet nat is’, zei Vivianne Shen, één van de onderzoekers er zelf over toen ze een virtuele waterfontein had uitgeprobeerd. Misschien laat de virtuele kus dus toch nog even op zich wachten.
Openingsbeeld: Carnegie Mellon University