Ingebouwde rem voor elektrische auto’s
Schijfremmen op de wielen zijn standaarduitrusting, maar elektrische auto’s remmen voor een belangrijk deel regeneratief: op de motor, waarbij de energie die vrijkomt weer naar de accu gaat. Mercedes-Benz ontwikkelde nu een mechanische rem voor elektrische auto die dat veel efficiënter doet.
Schijfremmen zijn al decennialang de krachtigste manier om een auto af te remmen. Doordat ze direct op de as achter het wiel zitten, vangen ze wel veel vuil, water en wind en stoten fijnstof uit. Dat is verleden tijd met de zogeheten in-drive brake. In dit concept zit de mechanische rem namelijk geïntegreerd in de elektrische aandrijfeenheid op de voor- of achteras.
In tegenstelling tot een schijfrem werkt de in-drive brake niet met remblokken die tegen een remschijf aanduwen om af te remmen. Het systeem lijkt meer op een koppelingseenheid, want het bevat een schijfvormige remplaat op de aandrijfas die voor het afremmen tegen een stationaire, watergekoelde ring wordt aangedrukt. Dankzij de waterkoeling zou er geen kans zijn op fading, waarbij het remvermogen afneemt door opbouwende hitte.
Doordat de rem zit ingebouwd in het aandrijfsysteem, vangt die geen vuil of water, roest niet en is nagenoeg onderhoudsvrij. Fijnstof afkomstig van de remschijf komt bovendien niet vrij maar wordt apart afgevangen. Remgeluiden zouden ook tot het verleden behoren, evenals de noodzaak het systeem te reinigen.
Bijkomend voordeel is dat het wegvallen van de remmen op de wielen het onafgeveerd gewicht aanzienlijk vermindert. Dat komt niet alleen de rijeigenschappen ten goede, maar daardoor is ook een aanzienlijk lichtere wiel-bandcombinatie mogelijk. Bovendien zijn er geen koelopeningen voor de remmen meer nodig, waardoor volledig dichte velgen mogelijk worden die aerodynamisch kunnen worden geoptimaliseerd.
foto: Mercedes-Benz