Bij korte vluchten ben je vaak op de grond meer tijd kwijt dan aan de vlucht zelf. Daar zou de TriFan 600 van de Amerikaanse XTI Aircraft Company verandering in kunnen brengen.

De TriFan 600 moet het eerste commercieel verkrijgbare vliegtuig worden dat verticaal kan opstijgen en landen als een helikopter. Eenmaal in de lucht heeft het toestel de snelheid en het vliegbereik van een zakenvliegtuig

De TriFan 600 heeft, naast de piloot, ruimte voor vijf passagiers. De romp- en vleugelconstructie zijn gemaakt van met koolstofvezel versterkt composietmateriaal, om het totaalgewicht zo laag mogelijk te houden.

Propellers

Het toestel beschikt in totaal over drie propellers, elk in zijn eigen behuizing, waarvan er een achterin de romp en twee in de vaste vleugels zijn ingebouwd. De twee voorste propellers worden aangedreven door  gasturbinemotoren en zijn via hun behuizing draaiend opgehangen. Voor het opstijgen staan alle drie de propellers in de verticale stand om gezamenlijk het vliegtuig van de grond te tillen.

Eenmaal in de lucht kantelen de twee voorste propellers binnen enkele seconden naar voren om voortstuwing te genereren. De achterste propeller is dan niet meer nodig en wordt door een schuifdeksel afgesloten.

Binnen 90 s zit de TriFan 600 op zijn kruissnelheid van 644 km/h. Voor het landen verloopt dit proces in omgekeerde volgorde. De maximale vlieghoogte bedraagt 9 km en het bereik ligt, afhankelijk van het startgewicht en de omstandigheden, tussen 1300 en 1900 km. Het hele vliegtuig wordt bestuurd middels fly by wire.

Zakelijke markt

XTI Aircraft Company richt zich in eerste instantie op de zakelijke markt, omdat het voordeel van sneller van deur tot deur reizen de TriFan 600 weleens concurrerend zou kunnen maken met grotere, conventionele lijnvliegtuigen. Maar het toestel zal niet zomaar overal mogen opstijgen en landen. Een mogelijkheid is om bijvoorbeeld gebruik te maken van helikopterplatforms. XTI Aircraft Company hoopt de verdere ontwikkeling van de TriFan 600 te kunnen financieren via crowdfunding.

tekst Paul Schilperoord