Een Zweeds consortium werkt voor het vervoer van personenauto’s aan een schip met enorme uitschuifbare zeilen van maximaal tachtig meter hoog.

Tot ruimschoots in de negentiende eeuw voeren vracht­schepen emissievrij op windkracht de wereldzeeën over. Door de opkomst van stoom- en brandstofmotoren werd de scheepvaart een belangrijke bron van luchtvervuiling en broeikasgassen. Een consortium bestaande uit de technische universiteit KTH in Stockholm, scheepsbouwer Wallenius Marine en het Zweedse kennisinstituut SSPA wil het zeilschip in moderne vorm terugbrengen voor de commerciële vaart. Zij ontwikkelen met steun van de Zweedse overheid het concept OceanBird.

OceanBird moet het grootste zeilschip ter wereld worden met een lengte van tweehonderd meter en een breedte van veertig meter. Het schip is speciaal ontworpen voor het transport van voertuigen met een maximumcapaciteit van zevenduizend personenauto’s. Deze staan allemaal in het afgesloten laadruim. Bovenop het dek staan vijf enorme, starre zeilen gemaakt van metaal en composietmateriaal.
 


Elk zeil bestaat uit vier uitschuifbare segmenten. Het onderste deel van twintig meter hoog staat vast en bepaalt de minimale hoogte van 45 meter boven de waterlijn om bijvoorbeeld onder bruggen door te kunnen varen. De drie andere segmenten kunnen uitschuiven tot een totale hoogte van maximaal tachtig meter vanaf het dek of 105 meter boven de waterlijn. De vijf zeilen zijn draaibaar opgehangen om ze op de windrichting te kunnen aanpassen.

De gemiddelde kruissnelheid is tien knopen, ongeveer twee derde van de snelheid van een gemiddeld containerschip. Daarmee zou het schip binnen twee weken de Atlantische Oceaan over kunnen steken.

De OceanBird krijgt wel ondersteunende motoren voor onder meer het manoeuvreren in en nabij havens en kustgebieden. De verwachting is dat de emissies gemiddeld 90 procent lager zullen zijn dan van een conventioneel vrachtschip. De OceanBird is helaas niet geschikt als containerschip, aangezien de zeilen teveel ruimte innemen om nog containers op het dek te kunnen stapelen.

Het ontwikkelteam heeft al een zeven meter lang schaalmodel gebouwd dat de komende maanden uitgebreid op zee wordt getest. Op basis daarvan wordt het ontwerp verfijnd zodat de OceanBird vanaf eind 2021 kan worden besteld en eind 2024 geleverd.

Tekst: Paul Schilperoord