Triltruck zoekt aardwarmte
De Duitse regering wil fors inzetten op aardwarmte. Tunnelbouwer Herrenknecht ontwikkelde een vrachtwagen die de geschikte plek zoekt om te boren in de stad.
Eureka is de rubriek voor 'productontwerpen voor morgen' uit het maandblad De Ingenieur.
Tegen 2030 wil de Duitse regering maar liefst honderd locaties erbij hebben die geschikt zijn voor geothermie: het proces waarbij aardwarmte via het grondwater wordt opgepompt om huizen, kantoren en fabrieken te verwarmen of juist te koelen zonder uitstoot van fossiele brandstoffen.
Om die locaties op te sporen is seismisch onderzoek nodig waarbij geluidsgolven de grond in worden gestuurd om de bodem in kaart te brengen. Dat onderzoek stuit vaak op langdradige, bureaucratische procedures, omdat er gaten moeten worden geboord in de grond of omdat er gebruik wordt gemaakt van apparatuur die overlast veroorzaakt in de stad, waardoor veel seismisch onderzoek in Duitsland niet van de grond komt.
Daarom ontwierp de Duitse tunnelbouwer Herrenknecht in samenwerking met het Karlsruher Institut für Technologie (KIT) de Urban Vibro Truck, speciaal voor de stedelijke omgeving. Anders dan de bestaande Vibro Trucks, voldoet deze vrachtwagen aan de Europese regelgeving, is gemakkelijk wendbaar en met een volume van 65 decibel relatief stil.
Reistijd van geluidsgolven
De truck beschikt over een zogenoemde P-wave shaker, een apparaat dat primaire golven de bodem in stuurt. De onderliggende structuren en aardlagen weerkaatsen die golven, en die signalen worden vervolgens weer opgevangen door een netwerk van geofoons, een soort microfoons voor aardtrillingen.
Aan de hand van de reistijd van de geluidsgolven kan men de verschillende aardlagen in kaart brengen en bepalen of de plek geschikt is om te boren. Het is mogelijk om met meerdere Vibro Trucks tegelijk te werken voor een gedetailleerder beeld.
Prototype in seismisch onderzoek
In juni test Herrenknecht de geoptimaliseerde versie van de P-wave shaker in samenwerking met de KIT. Eind 2024 volgt dan een test van het prototype in seismisch onderzoek. Mocht dat alles naar verwachting verlopen dan zal de productie van de trucks begin 2025 van start gaan.
Tekst: Sija van den Beukel
Beeld: Herrenknecht AG