Een nieuw testlab voor het laden van grote elektrische voertuigen verrijst deze zomer in de oude gebouwen van industriegebied Kleefse Waard in Arnhem. Het kennis- en innovatiecentrum ElaadNL heeft hiervoor afgelopen week groen licht gekregen in de vorm van een subsidie van 1,2 miljoen euro van de provincie Gelderland.

In de oude fabriekshallen van onder andere Akzo bouwt ElaadNL een nieuw open testlab. Ieder bedrijf kan er straks laagdrempelig zijn technologie op het gebied van het laden van elektrische voertuigen testen, van de fabrikanten van elektrische auto’s en laadpalen tot de ontwikkelaars van smart charging-infrastructuur. Op 1 september wil het testlab zijn deuren openen.

 

Laadpalen

ElaadNL heeft al een testlab in Arnhem voor de laadtechniek van elektrische auto's. Daar staan bijvoorbeeld alle soorten laadpalen die in Nederland geïnstalleerd zijn. Autofabrikanten kunnen testen of hun auto wel goed laadt bij deze palen.

Daarnaast kunnen ze zien wat het effect is van het aansluiten van een elektrische auto op netstroom, op de zogeheten power quality – is er een verstoring van de netspanning? Ook het testen van smart charging hoort hierbij: een systeem dat analyseert of er veel of weinig stroom beschikbaar is bijvoorbeeld omdat de zon schijnt, en op basis daarvan beslist of een auto sneller of langzamer moet laden of in de toekomst zelfs terug kan leveren.



Bussen en trucks

Het nieuwe lab (persbericht) levert vergelijkbare diensten maar wordt veel groter en daarmee ook geschikt voor het testen van elektrisch aangedreven bussen en trucks. Niet alleen de ruimte is daarvoor belangrijk, deze grote voertuigen gebruiken ook andere (snel)laadsystemen.

In het testlab zal de laadinfrastructuur en bijbehorende meetapparatuur beschikbaar zijn. Daarnaast is er meer apparatuur om ICT-communicatie in de hele keten te analyseren, van de auto via de laadpaal naar andere systemen. ‘Simpel gezegd moet het regelsysteem van het zonnepaneel met de laadpaal gaan praten en het signaal geven dat er geladen of geleverd kan worden’, zegt Eric van Kaathoven van ElaadNL.
 

Een miljoen elektrische auto's

Onderzoek naar deze systemen is belangrijk, zegt Van Kaathoven. ‘Binnenkort rijden er misschien wel een miljoen elektrische auto's rond die deels aangesloten zijn op het stroomnet. Ze moeten voldoen aan allerlei eisen wat betreft de rijveiligheid, maar voor elektrische voertuigen zijn er nog geen algemene normen voor het laden en leveren van stroom. Het is belangrijk om dat te testen en dat kunnen fabrikanten niet altijd zelf.’

ElaadNL onderzocht bijvoorbeeld samen met WeDriveSolar en Renault een prototype van de Renault Zoe die stroom kan terugleveren. Bijzonder is dat dit model aan het wisselstroomnet (AC) kan terugleveren, in plaats van het gebruikelijke gelijkstroom (DC).

Een ander voorbeeld is een technologie van het bedrijf Jedlix die snel kan reageren op veranderingen in het stroomnet en met behulp van de aangesloten elektrische auto's het net kan stabiliseren. In het testlab van ElaadNL kon Jedlix aantonen dat de technologie snel genoeg werkt en betrouwbaar reageert.

 

Subsidie

De nieuwe plannen sluiten aan bij het nieuwe Connectr energiecluster dat ook op de Kleefse Waard in Arnhem gevestigd is. Samen kregen ElaadNL en Connectr subsidie van de provincie Gelderland, die sterk inzet op groene energie. Eerder gaf het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat al 1 miljoen euro subsidie. ElaadNL wordt daarnaast gefinancieerd door netbeheerders zoals Alliander Stedin en Enexis, die baat hebben bij het onderzoek.



Tekst: Bastienne Wentzel
Foto’s: In 2018 en 2019 zijn tweedaagse Testivals georganiseerd waarbij bedrijven van over de hele wereld elektrische auto’s en laadpalen kwamen testen bij ElaadNL. Bron: ElaadNL