Door de stoelen in een vliegtuig tijdelijk dichter op elkaar te schuiven, is het gangpad breder te maken. En dat zou de boardingtijd flink kunnen bekorten.

Vliegen mag dan de snelste vervoers­methode zijn, al het gedoe eromheen vreet tijd. Denk aan de rijen bij het inchecken, het gestress bij de security­controle en de krappe gangpaden tijdens het boarden. Het EU-onderzoeksproject PASSME (Personalised Airport Systems for Seamless Mobility and Experience) heeft als doel de ongewenste reistijd van Europese luchthavenpassagiers met een uur te verkorten en hun ervaring te verbeteren. Nu presenteren de twaalf projectpartners, waaronder de TU Delft, hun ­bevindingen. Een van de speerpunten is sneller boarden dankzij een inschuifbare stoel.
 

Verbeterde passagierservaring

‘Eerder is met wiskundige modellen al veel onderzoek gedaan naar boardingtijd’, zegt Suzanne Hiemstra-van Mastrigt van de TU Delft. ‘Optimaal is om van achter naar voren eerst de raam-, dan de midden- en ten slotte de gangpadplaatsen te vullen. In de praktijk worden groepen mensen echter liever niet opgesplitst en houden ze zich dus niet aan zo’n volgorde. Uit praktijktests blijkt bovendien dat boardingprocedures op nummer niet optimaal werken, onder andere doordat de timing lastig is en doordat ze meestal een stap toevoegen aan het proces. Wij hebben daarom gekeken hoe we het boardingproces kunnen versnellen en de passagierservaring kunnen verbeteren, onafhankelijk van de gevolgde procedure.’

Om dit zo realistisch mogelijk te kunnen onderzoeken, kocht de TU Delft een oude Boeing 737-500. ‘In dit toestel hebben we onder andere het effect van een ­breder gangpad getest op de passagiers­ervaring en de tijdswinst. Mensen ­kunnen elkaar dan passeren zonder ­opstoppingen. Om dit te realiseren met ­hetzelfde aantal stoelen hebben we, ­samen met onze PASSME-partners ALMA design en Optimares, een inschuifbare vliegtuigstoel ontwikkeld.’
 

Schaarmechanisme

Onder elke stoelzitting zit een schaar­mechanisme. Door de armleuningen ­omhoog te klappen, is een rij van drie stoelen zijwaarts in elkaar te drukken. Door het schaarmechanisme komen de zittingen iets omhoog en tegen elkaar aan te liggen. De breedte van het gangpad in een Boeing 737 wordt zo verdubbeld, van 40 naar 81 cm. Wanneer iedereen zit, kan het cabinepersoneel tijdens de veiligheidscontrole het mechanisme ontkoppelen en de stoelen uiteen laten schuiven onder het gewicht van de ­passagiers.

Volgens de uitgevoerde tests kan de ­gemiddelde boardingtijd van 22 minuten met zo’n 5 tot 7 minuten omlaag. Het systeem verhoogt het gewicht van de stoel met ongeveer 5 %. ‘De passagiers zitten tijdens het boarden wel even wat dichter op elkaar’, zegt Hiemstra-van Mastrigt, ‘maar dat kan er wel voor zorgen dat de comfortbeleving daarna toeneemt als de stoelen weer uitgeschoven zijn. Het is nu aan de vliegtuigindustrie om het concept verder te ontwikkelen.’

Tekst: Paul Schilperoord