Rolstoel klimt de trap op
Innovatie in de rolstoelindustrie is erg beperkt, vindt het Zwitserse bedrijf Scewo. Hun antwoord daarop is de Bro: de eerste zelfbalancerende rolstoel die de trap op en af kan.
Eureka is de rubriek voor 'productontwerpen voor morgen' uit het maandblad De Ingenieur.
De elektrisch aangedreven Bro houdt zichzelf in balans op twee wielen van veertien inch. De bediening gaat via een joystick en knoppen op de armsteun.
Daarnaast is de Scewo-rolstoel voorzien van een houder voor een smartphone. Via een app is onder meer de rijsnelheid af te lezen en zijn verschillende functies te selecteren.
Hoe rijdt een rolstoel de trap op?
Een van de belangrijkste functies is het op- en afrijden van rechte trappen. Dit gaat met twee rupsbanden die onder de zitting liggen en aan de achterkant kantelbaar zijn opgehangen. Een hydraulische cilinder kantelt de rupsbanden naar voren terwijl de zitting achterwaarts draait om de gebruiker rechtop te houden.
Een trap oprijden gaat voor de gebruiker achteruit, waarbij een camera zicht biedt. De trap afrijden gaat vooruit. Sensoren detecteren waar de trap ophoudt, zodat de rolstoel vanzelf terugkantelt en naar de rijmodus schakelt.
Tilmodus
Een tweede belangrijke functie is het omhoog tillen van de gebruiker zodat die bijvoorbeeld met iemand op ooghoogte kan praten of in de supermarkt boodschappen uit hoge schappen kan pakken.
Door deze modus in te schakelen, kantelen de rupsbanden naar voren terwijl er aan de onderkant een as met twee steunwieltjes uitklapt. Op die manier wordt de hele rolstoel tot maximaal 87 centimeter omhoog geduwd.
Inklapbare rugleuning
De Bro weegt ruim 160 kilogram en haalt een maximumsnelheid van tien kilometer per uur. Het bereik ligt, afhankelijk van de geïnstalleerde batterij, tussen de 25 en 35 kilometer. De rugleuning van de zitting is inklapbaar voor vervoer in de auto.
Via de app en twee hellingplaten kan de Bro zelf met de rupsbanden de achterbak van de auto inrijden.
De Bro Series One komt dit jaar als eerste in Zwitserland, Oostenrijk en Duitsland op de markt. Daarna volgt de verdere internationale marktintroductie.
Tekst: Paul Schilperoord
Foto's: Scewo