Pininfarina ontwerpt zoevende cocon
Als we de autobouwers mogen geloven, dan zoeven we in de toekomst ontspannen naar onze bestemming. De chauffeur wordt passagier die rustig achterover leunt.
Zo ook in de Pininfarina Teorema, een concept car die volledig virtueel is ontwikkeld met het interieur als startpunt. Het resultaat is een extreem gestroomlijnde, autonome auto met een cocon voor de passagiers.
Autonome auto
Zoals veel conceptauto’s staat de Teorema op een skateboardvormig chassis met elektrische aandrijftechniek. Hierdoor is er binnenin een vrije vloerruimte.
De chauffeursstoel zit voor in het midden want deze autonome auto is ook naar wens zelf te besturen. De stoel is ook gewoon naar achteren te draaien richting de passagiers.
Vliegtuigopstelling
De vier stoelen voor de passagiers staan in vliegtuigopstelling, in rijen van twee aan weerszijden van de cabine met daar tussendoor een looppad. Twee stoelen kunnen in elkaar vouwen tot een lange, comfortabele slaapbank.
De auto heeft geen conventionele deuren aan de zijkanten. Toegang tot de cabine gaat via een deur in de achterkant, waarbij tegelijk het dak omhoog scharniert zodat men makkelijk naar binnen kan lopen.
Kogelvorm
De 5,4 meter lange en 1,4 meter hoge carrosserie loopt van voren naar achteren steeds breder uit en wordt dan abrupt afgesneden, als een kogelvorm.
Langs het passagierscompartiment lopen in de lengterichting van de auto luchtkanalen die geleidelijk smaller worden. Hierdoor versnelt de luchtstroom, wat de aerodynamica ten goede komt, de luchtweerstand vermindert en de efficiëntie verhoogt.
Tekst: Paul Schilperoord
Illustratie: Pininfarina