Onlangs presenteerde het Noorse Elpedal het eerste werkende prototype van een mens-elektrische hybride fiets.

Ontwerpers worstelen al decennia met het vraagstuk hoe ze de forens uit de auto krijgen. Woon-werk­verkeer leidt immers tot lange files en slechte luchtkwaliteit, terwijl fietsen goed is voor mens en milieu. Aan de andere kant neemt de gemiddelde woon-werkafstand in Nederland alleen maar toe en werkt het weer ­natuurlijk ook niet altijd mee. De Noorse ingenieur Per Hassel Sørensen MSc ontwikkelde daarom de PodBike: een mens-elektrische hybride fiets die bescherming biedt ­tegen wind en ­regen.
 

Transparante koepel

Zijn bedrijf Elpedal presenteerde onlangs het eerste werkende proto­type. De vierwielige fiets is 2,3 m lang en heeft een sterk gestroomlijnde cabine van 1,1 m hoog met plaats voor één persoon.

De bestuurder zit in dezelfde positie als op een ligfiets, laag bij de grond, in een trans­parante kunststof koepel met optimaal zicht. Om de instap te vergemakkelijken, kan deze koepel middels een parallellogramophanging naar achteren scharnieren. Daarbij komt ook de achterkant van de fiets omhoog.
 

Ruimte voor een kind

Het chassis van de PodBike is grotendeels gemaakt van aluminium. Langs de boven- en zijkanten van de stoel loopt een rolkooi van roestvrij staal. Deze beugel beschermt de fietser bij een zijwaartse botsing of over de kop slaan. De carrosseriepanelen zijn gemaakt van vezel­versterkte kunststof.

De PodBike weegt zo’n 65 kg. Achterin is ruimte voor bagage of een zitplaats voor een kind tot zes jaar oud dat maximaal 25 kg mag wegen.
 

Strak parkeren

De PodBike heeft een seriehybride mens-elektrische aandrijving. Dat wil zeggen dat de pedalen niet mechanisch met de wielen zijn verbonden, maar een generator aandrijven. Zo wordt elektriciteit opgewekt voor de twee elektrische naafmotoren in de achterwielen.

Om makkelijk in- en uit te steken, kan de fiets ook achteruit rijden door de traprichting om te draaien. De draaicirkel bedraagt 3,5 m. De naafmotoren kunnen de fiets ook verticaal zetten om echt strak te parkeren.
 

Bereik van 80 km

De ingebouwde accu van 400 Wh levert elektrische trapondersteuning tot een snelheid van 25 km/h. Daarboven staat de fietser er alleen voor.

Uit ­veiligheidsoverwegingen beginnen de elektro­motoren boven een snelheid van 50 km/h het voertuig iets af te remmen. De accu biedt in ­combinatie met trapondersteuning een bereik van ­ongeveer 80 km.
 

Ruim 5000 euro

Elpedal bouwt momenteel een 0-serie van twaalf voertuigen. Daarvan gaan er tien de weg op met testrijders.

Begin 2019 wil het Noorse bedrijf de PodBike in Noorwegen in de markt zetten voor een prijs van 50 000 kronen (5250 euro). De rest van Europa volgt in 2020.
 

Tekst: Paul Schilperoord