Ontzilt Noordzeewater verdwijnt uit schappen Albert Heijn
Het met veel bombarie aangekondigde ontzilte Noordzeewater dat sinds begin september in sommige Albert Heijn-filialen te koop was, is afgelopen weekend uit de schappen gehaald. De niet duurzame verpakking leidde tot een storm van kritiek.
Een maand geleden schreven wij er nog over: supermarktketen Albert Heijn zou in enkele van zijn filialen ontzilt Noordzeewater gaan verkopen, als duurzaam alternatief voor andere soorten verpakt water. Weliswaar is water uit de kraan veel duurzamer, maar in de gevallen dat verpakt water toch handiger is, kan dat het beste van dichtbij komen.
Het bedrijf SEA Water, dat het water produceert, zag het als mooie bewustwordingscampagne.
Aan die actie blijkt nu echter alweer een einde te zijn gekomen. De supermarktketen haalt het water uit de schappen. Niet omdat er iets mis is met het water, maar vanwege de verpakking.
Plastic binnenkant
Aanleiding is een actie van zwerfafvalbestrijder Dirk Groot, alias ‘de Zwerfinator'. Hij kocht een pakje SEA Water, sloopte het uit elkaar, en ontdekte wat hij al verwachtte: als het karton weg is, blijft er alleen maar niet recyclebaar plastic over.
‘Toen ben ik via LinkedIn gaan protesteren’, vertelt Groot. ‘Want als je verpakt water verkoopt – wat tóch al niet bepaald duurzaam is – daar in grote letters planet saving op zet, en het dan ook nog niet eens in recyclebare statiegeldflesjes verkoopt, kom ik in actie.’
Zijn kritiek op het nieuwe product werd op de sociale media omarmd en gretig gedeeld, waarna de supermarkt de pakjes water in goed overleg met SEA Water uit de schappen haalde.
Statiegeld
Bij actiegroepen zoals de Plastic Soup Foundation staan verpakkingen als knijpzakjes en drinkpakjes er om bekend te fungeren als ontduiking van de statiegeldverplichting die sinds 1 juli 2021 voor plastic flesjes geldt.
Milieuorganisaties waarschuwden hier drie jaar geleden al voor, in een gezamenlijk ingediende ‘Zienswijze conceptregelgeving statiegeld’: zij pleitten er toen voor geen uitzondering op de statiegeldregel te maken voor dit soort alternatieve verpakkingen, omdat dit het doel van de maatregel om zwerf- en plasticafval tegen te gaan zou ondermijnen.
Groot: ‘En dat blijkt te kloppen. Zelf heb ik sinds het ingaan van de statiegeldregeling een afname van negentig procent gezien in het afval van plastic flesjes voor water, limonade en frisdrank. Maar tevens zag ik, sinds de aankondiging van die regeling, nieuwe vormen drankkartons in het zwerfafval opduiken van drankjes die voorheen in plastic flessen zaten.'
De Zwerfinator verzamelt niet alleen het zwerfafval zelf, maar ook gegevens over zwerfafval (zie ook dit verhaal van De Ingenieur). Die worden vervolgens vaak met succes gebruikt door milieuactivisten. Zo droeg zijn fotocollectie van plastic Anti-Flu verpakkingen er aan bij dat deze keelsnoepjes nu in papier worden verpakt, en maakt de statiegeldalliantie gretig gebruik van zijn onderzoek naar rondzwervende drankverpakkingen.
Reactie
Jort en Tammo Wildschut, die het bedrijf SEA Water runnen, bevestigen dat ze in samenspraak met Albert Heijn hebben besloten de verkoop van SEA Water in drankkarton stop te zetten. ‘In eerste instantie hebben wij gekozen voor drankkarton omdat uit onderzoek bleek dat deze minder CO2-impact heeft dan alternatieve verpakkingen. Wij zijn ons ervan bewust dat die verpakking nog niet perfect is en zijn continu bezig met het verbeteren en vernieuwen van ons product’, mailen ze aan De Ingenieur.
‘Gelukkig kunnen we als startup snel schakelen en aanpassen waar nodig, omdat wij niet afhankelijk zijn van één type verpakking. We zijn achter de schermen hard bezig om een alternatief te vinden. Wij geloven namelijk dat het beter is lokaal water te consumeren dan water vanverder weg, wanneer kraanwater buiten bereik is. En we zijn ervan overtuigd dat we met SEA Water een positieve impact kunnen maken in de gevestigde markt van on-the-go water.’
Openingsbeeld: Dirk Groot, alias De Zwerfinator