Horizontale voorvork maakt fiets sneller
Een Japanse triatlonfiets ondervindt dankzij een speciale voorvork en andere aanpassingen net wat minder luchtweerstand dan zijn concurrenten.
In de wielersport kan een honderdste van een seconde cruciaal zijn. In die zware concurrentiestrijd grijpen sommigen wielrenners naar lichamelijke of breindoping en anderen naar mechanische doping, zoals een verborgen elektromotor in het frame. Toch valt er ook legaal nog winst te behalen. De Japanse fietsfabrikant Ceepo introduceerde onlangs de aerodynamische triatlonfiets Shadow-R. Een horizontale voorvork moet helpen om de luchtweerstand merkbaar te verlagen.
Vloeiende vorm
De ontwerpers van de Ceepo Shadow-R onderzochten welke fietsonderdelen voor de meeste luchtweerstand zorgen. Dat zijn in feite alle framedelen die uitsteken of door hun vorm de luchtstroming verstoren. Denk daarbij aan de voorvork, de onderbuis, de zadelbuis en de achtervork. Maar ook de ronde vorm van de wielnaven verstoort de luchtstroming.
De Ceepo Shadow-R heeft een herontworpen fietsframe met een vloeiende vorm. Het frame volgt aan de voorkant de ronde vorm van het voorwiel en loopt aan de achterkant vloeiend over in de achtervork en de bovenbuis. Deze verstevigde constructie maakte het mogelijk om het gedeelte van de zadelbuis voor het achterwiel – eveneens een aerodynamisch verstorend element – te elimineren.
Klein oppervlak
De meest opvallende aanpassing is dat de verticale voorvork is vervangen door een horizontaal exemplaar. In werkelijkheid is het stuur nog altijd bevestigd aan een conventioneel balhoofd dat is verbonden met de draagconstructie van het voorwiel. Het voorwiel is opgehangen aan een horizontale voorvork die aan beide uiteinden constructief is verbonden met een dragend spatbord.
Door het wegvallen van de conventionele verticale voorvork heeft de Ceepo Shadow-R een kleiner frontaal oppervlak. De luchtstroming volgt plaatselijk de vloeiende vorm van de horizontale voorvork die met een kleine naad overgaat in de onderbuis en de eveneens verticaal geplaatste achtervork. Hierdoor gaat de luchtstroming om het middelste gedeelte van het voorwiel heen en wordt hij niet verstoord door de ronde wielnaven.
Ondanks het gestroomlijnde uiterlijk zijn in de Ceepo Shadow-R veel standaard fietsonderdelen verwerkt, zoals de wielen, remmen, trapas en het schakelsysteem.
Tekst: Paul Schilperoord